Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Konsumentföreningen Göta åtalsanmäls – Coop medger att rutiner brast
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor.
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln.
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Konsumentföreningen Göta åtalsanmäls – Coop medger att rutiner brast
Arbetsmiljöverket åtalsanmäler Konsumentföreningen Göta i Växjö. Det framgår av ett dokument som FoodMonitor tagit del av. På butikskedjan Coop, där föreningen ingår, medger man att rutinerna brustit i en butik.
Enligt Arbetsmiljöverket har konsumentföreningen underlåtit att anmäla en händelse enligt 3 kapitlet 3 a § AML.
Så säger den lagstiftningen:
”En arbetsgivare ska utan dröjsmål underrätta den myndighet som regeringen bestämmer om dödsfall eller svårare personskada som har inträffat i samband med arbetets utförande.”
”En arbetsgivare ska också utan dröjsmål underrätta samma myndighet om skador i samband med arbetet som drabbat flera arbetstagare samtidigt och om tillbud som inneburit allvarlig fara för liv och hälsa.
På Coop medger man alltså fel.
– Det hade varit något tillbud förra våren. Vi uppmärksammade Arbetsmiljöverket det här senare på hösten vilket inte är ok, säger Tarik Belqaid, pressekreterare på Coop Sverige.
– Vi har rutiner men i det här fallet har de brustit.
HÅKAN FRISELL
{/akeebasubs}