Alkoholjätten Pernod Ricard, som är moderbolag till The Absolut Company, meddelar att deras försäljning minskar med 9.5 procent till 8 448 miljoner euro för räkenskapsåret 2019/2020. Koncernens största produkt, Absolut Vodka, minskade med 11 procent.
”Hela spritbranschen har påverkats av covid-19-pandemin, med minskad försäljning i barer, hotell, restauranger och flygplatser till följd av ändrade konsumtionsmönster och restriktioner”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
”Den generellt nedåtgående trenden i branschen har påverkat Absolut Vodka, med anledning av varumärkets globala närvaro samt starka position inom travel retail och försäljningskanaler som förlitar sig på utskänkning, exempelvis restauranger, barer och hotell. Absolut Vodkas internationalisering fortsätter emellertid, och varumärket vinner marknadsandelar i försäljningskanaler som är fortsatt öppna, primärt butikshandel, i viktiga länder som Tyskland, Frankrike, Kanada och Storbritannien.”
Bolaget har ställt om viss produktion för att kunna möta efterfrågan inom vården på desinfektionsmedel.
”I mars skiftade The Absolut Company sin produktion för att hjälpa den svenska sjukvården att täcka behovet av handsprit och desinfektionsmedel. Fram till juni producerade företaget 3.4 miljoner liter 96-procentig etanol. De tillverkare av desinfektionsmedel och handsprit som köpte etanolen till en symbolisk summa, donerade i sin tur hela besparingen till välgörenhetsinsatser kring covid-19. Hittills har de kunnat donera 6.6 miljoner kronor till välgörenhet”, skriver man.