Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsument anmäler varumärket Brämhults "Smoothie Immun" – Eckes Granini kommenterar
En konsument har i dagarna anmält varumärket Brämhults marknadsföring av produkten ”Smoothie Immun” till Konsumentverket. Eckes Granini, som äger varumärket, kommenterar idag anmälan.
“Brämhults har en ny produkt som heter immun-smoothie på grund av att den innehåller C-vitamin och fibrer. Det är ett riktigt fult sätt att insinuera att produkten på något sätt skänker immunitet mot något. Märkligt att ett så stort företag håller på med otillåtna hälsopåståenden”, skriver konsumenten i anmälan.
Så här kommenterar bolaget anmälan:
”Vår Immun smoothies har funnits på svenska marknaden under en längre tid, sedan september 2019. Vårt namn Smoothie Immun kommer från att vi har en hög andel av vitamin C, naturligt från frukten. Vitamin C bidrar till immunsystemets normala funktion – ett godkänt EFSA Claim. Vi vet att det är många som har svårt att få i sig de 500 gram frukt och grönt om dagen som livsmedelsverket rekommenderar. En smoothie ska givetvis konsumeras som en del av en varierande och balanserad kost vilket vi också skriver på förpackningen. De produktnamn och fördelar vi lyfter fram på våra produkter inom Eckes Granini är givetvis noggrant granskade av vår kvalitetsavdelning och följer alla de svenska och europeiska regler och riktlinjer vi bör förhålla oss till”, skriver Marie Lansinger, marknadsdirektör på Eckes Granini som äger varumärket Brämhults, i ett mejl till FoodMonitor.
/FoodMonitor