Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsumentverket kritiserar Emilio Ingrossos marknadsföring av ”Amore Bianca”
I dagarna har Konsumentverket skickat ett brev till kändisen Emilio Ingrosso med kritik av den marknadsföring av produkten ”Amore Bianca” som förekommer på Instagramkontot ”emilioingrosso”. Enligt myndigheten är marknadsföringen inte förenlig med alkohollagen.
”Konsumentverket bedömer att marknadsföringen inte är förenlig med reglerna om marknadsföring i alkohollagen. Konsumentverket anser att Emilio Ingrosso, i egenskap av innehavare till Instagramkontot, är ansvarig för den aktuella marknadsföringsåtgärden”, skriver myndigheten i brevet.
”Konsumentverket har uppmärksammat ett flertal inlägg på Emilio Ingrossos instagramkonto som inte kan anses vara förenliga med måttfullhetskravet.”
”Amore Bianca” är en prosecco som har en alkoholhalt på 11 procent.
Bland annat så här har det, enligt Konsumentverket, stått på det aktuella Instagramkontot:
”(Ni som vill ha den till midsommar skynda köpa den för det dröjer till efter midsommar innan lagret fylls på igen.)”
”Piggar upp måndagen med lite lunchprosecco!”
”Jäklars vad ni är BRAAAA!!!! Ni har ’bubblat’ så mycket att ’Amore Bianca’ nu kommer dyka på Systembolaget runt om i Sverige! Yeeeeyyy!!! Ni är HELT otroliga!!! Vi är så tacksamma över er alla och så otroligt glada över att ni älskar Proseccon precis lika mycket som vi gör!”
Enligt Konsumentverket används det på Instagramkontot bilder som inte är förenliga med bildregeln i alkohollagen.
”På Emilio Ingrossos instagram förekommer det ett antal inlägg som inte kan anses vara förenliga med bildregeln. I ett inlägg finns en bild där man ser en hand som håller i den marknadsförda alkoholdrycken som hälls upp i ett glas. Vidare finns det inlägg där det förekommer bilder med flera glas innehållande drycken och flera flaskor av den marknadsförda produkten på. Som ovan nämnt lämnar inte bildregeln i princip något utrymme till att presentera något annat i bilden än en vad som framgår av 7 kap. 5 § alkohollagen. Mot bakgrund av detta bedömer Konsumentverket att bilderna inte är förenliga med bildregeln”, skriver myndigheten.
Konsumentverket säger sig också har upptäckt bristande reklamidentifiering på Instagramkontot.
I brevet skriver Konsumentverket att de vill att Emilio Ingrosso yttrar sin om kritiken senast den 7 oktober 2020.
”Därefter tar Konsumentverket ställning till om ytterligare åtgärder ska vidtas i ärendet”, skriver myndigheten.
Överst på Instagramkontot finns det en direktlänk till en sida på Systembolagets sajt där produkten också marknadsförs.
FoodMonitor har inte lyckats nå Emilio Ingrosso.
FoodMonitor söker ansvariga på importören Galatea AB i Bromma och Systembolaget för kommentarer.
/FoodMonitor