Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
73-åring anmäler Ecster för olämplig försäljningsmetod
I dagarna har en 73-årig konsument anmält till Konsumentverket att betallösningsbolaget Ecster i Stockholm skickat ett obeställt kreditkort. Konsumenten anser sig ha blivit utsatt för en olämplig försäljningsmetod riktad mot äldre kunder. Bolaget kommenterar ärendet.
“Företaget Ecster har skickat mig ett kreditkort i ett Prioritaire Ea-klassbrev utan att jag bett om eller efterfrågat det. Brevet var personligt adresserat till mig och innehöll dels en reklamfolder: pengar är inte allt. Det finns ju kort också, dels ett kreditkort med tillhörande instruktioner. På kreditkortet är instansat en 12-siffrig kod av samma typ som på andra kort (exempelvis mitt VISA-kort), giltighetstid och mitt fullständiga namn. Jag har inte beställt kortet. Jag är 73 år gammal anser jag mig utsatt för en olämplig försäljningsmetod riktad mot äldre kunder.”
Så här kommenterar Ecster ärendet i ett mejl till FoodMonitor:
”Ecster sänder aldrig ut kreditkort utan att konsument dessförinnan har godkänt kontovillkoren. I detta fall har konsumenten förmodligen gjort ett köp mot faktura eller på delbetalning hos någon av våra samarbetspartners till exempel Elgiganten. För att kund ska kunna använda krediten han blivit beviljad igen framöver har han fått ett Ecster-kort av oss. Med kortet kan han fortsätta använda krediten även efter att han har betalat av sitt köp. Kortet har ingen årsavgift. Av säkerhetsskäl måste kortet aktiveras innan man kan använda det. Det gör man med bank-id på vår hemsida; https://www.ecster.se/ eller i vår app. Vill konsumenten inte ha ett nytt kort när giltighetstiden går ut eller önskar att vi tar bort det redan nu, är han välkommen att kontakta vår kundservice … . När konsument genomför ett köp, till exempel en vitvara eller elektronikprodukt, så erbjuder ofta butikerna faktura eller delbetalning. Även om konsumenten godkänner villkoren för detta på plats i butiken med bank-id eller legitimation och underskrift, så händer det att kund ej kan påminna sig att han gjort så när kortet väl landar i postlådan. Vid inköpstillfället är det ofta mycket information gällande själva produkten som konsumenten behöver tillgodogöra sig varför detta är fullt förståeligt.”
Sedan oktober förra året har Ecster anmälts 8 gånger till Konsumentverket. Det handlar förutom om olämplig säljmetod även om anmälningar om oskäliga avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring.
/FoodMonitor