Tufft för servicehandeln
Nya siffror visar att bara hälften av servicehandelns handlare går med vinst. Att både löner och hyror stiger i rask takt sägs vara en betydande orsak. Detta rapporterar Dagens Handel.
 
Kurvan för lönsamheten inom servicehandeln har länge pekat nedåt. Under de senaste 15 åren räknar Svensk servicehandel med att kostnaderna för de löner och hyror ökat med 40 procent samtidigt som redan låga marginaler krymper.
 
– Det blir svårare och svårare att driva den här typen av butiker. Nu börjar även duktiga handlare med stora fina butiker slå igen, konstaterar Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & fast food.
 
Under årets tredje kvartal ökade Servicehandeln med 1,2 procent, jämfört med samma period i fjol, och hittills i år har man haft en bättre utveckling än handeln i stort. Men främst ökar kaféer, som haft en tillväxt på 4,5 procent under kvartal tre, skriver Dagens Handel.
 
– Många handlare är inte tillräckligt duktiga på att driva butik. De har inte tillräckligt mycket högmarginalvaror som kaffe, fastfood och högkvalitetsgodis. Och det de säljer tar de för dåligt betalt för. Vi säljer bekvämlighet, och då kan man inte snegla på prissättningen hos närmaste Ica-handlare. Kunden begär inte det, konstaterar Bengt Hedlund.
 
/FoodMonitor