madeleinerecept8juni1
Landleys Frestelser: Apelsin- och baconfyllda köttbullar, kålrotslåda och sallad med transbärsvinägrett
Madeleine Landley: I går fick jag fnatt. I vanliga fall sover jag till klockan åtta. Därefter vaknar jag långsamt genom att kolla igenom Twitter-flödet och mailen, följt av ett yrvaket hasande in till vardagsrummet där jag och en kopp kaffe får ta plats för dagens jobb. I går morse väcktes jag kvart i sju då grannens son hade ordnat champagnefrukost på vår takterass.

Vi bor högst upp och fick därför avnjuta fullt student-ös med högklackat klampande, skrål och dunka dunka på högsta volym. Det var helt enkelt bara att gå upp… I förebyggande syfte bestämde jag mig därför för att åka till landstället en dag tidigare än planerat – jag menar, var det full ös klockan sju på morgonen, skulle det med största sannolikhet vara ännu värre på natten. Lika bra att lyssna på björkarnas susande och föräldrarnas snarkande istället.

I samma veva tyckte jag att det var dags att röra på fläsket.
Det har blivit lite väl mycket rosé och glass de senaste veckorna, och trots det faktum att jag satsar på uteservering 2012, så skadar det inte att skrämma runt lite syre i kroppen. Alltså föddes den smarta idén att cykla de 6 milen ut till landstället – hur jobbigt kunde det vara? Sagt och gjort packade jag ner datorn i en ryggsäck och gav mig av.

Det blev en spännande cykeltur med flugor både i ögon och mun, diverse felåkningar som krävde klafsande genom leriga skogspartier, samt slagsmål med ilskna myggsvärmar. Till råga på det lyckades jag hamna mitt ute på en åker i ingenstans… För att komma till vägen var man tvungen att korsa åkern, och med min ormfobi var det lättare sagt än gjort att ta sig över (egentligen är jag inte så rädd för ormar utan mer för skrämselmomentet – jag kan bli precis lika rädd för en porslinsgroda på fel plats).

Rätt som det var rasslade det till i en hög med ris…
Jag hade ju inte hela dagen på mig, så det var bara att ta ormen vid hornen och ge sig över. Med peppande ”kom igen nu” och diverse svordomar började jag traska utmed dikeskanten. Längre än några meter hann jag inte förrän det rasslade till i en hög med ris och jag i ren förskräckelse utbrast ett rätt snyggt operasolo och hoppade fem meter. Jag kände mig ganska dum när jag insåg att jag lyckats åstadkomma rasslet själv genom att dra ena pedalen genom en hög med grenar.

Till slut bestämde jag mig för att hoppa upp på cykeln och köra rakt över åkern. Med lite tur kunde jag köra över ormarna, och med lite otur kunde jag köra rakt ner i ett sorkhål. Jag lyckades i alla fall ta mig helskinnad över åkern och trampade vidare, rätt nöjd över att ha klarat livhanken. Ett tag senare när växlarna inte ville gå i, insåg jag att halva åkern samt en granruska satt intrasslad i växelkuggarna…

Summa summarum.
Efter 36 kilometers trampande var det nog. Min avdomnade och rätt otränade bakdel skulle ha hållit med, om den ens verkat vara där (den såg i alla fall ut att sitta där den skulle). Istället blev det en bensinmacks-banan, en flaska vatten och lite kliande på myggbetten i väntan på min lift. Trots det var jag rätt nöjd men min bedrift. Jag är långt ifrån vältränad cyklist – och nu har jag lärt mig att aldrig föreslå cykelsemester – hur lockande det än låter. Hur bra det går att sitta idag? Ja, det är en annan historia.

Här kommer en god middag som passar precis när som helst – framför allt efter en krävande cykeltur.

madeleinerecept8juni1Apelsin- och baconfyllda köttbullar, kålrotslåda och sallad med transbärsvinägrett
För: 4 personer

2 ägg
3 msk ströbröd
1/2 tsk limesaft
1 apelsin (ca 1 msk rivet skal)
1/2 gul lök

2 msk tranbärsjuice-koncentrat
1 msk vitvinsvinäger
salt, peppar, persillade
70g blandad sallad (ex. fransk sallad)
8 st småtomater av valfri sort

1. Skala och hacka kålroten till mindre bitar. Koka upp en kastrull med saltat vatten och köttbuljong. Koka kålroten i ca 20 minuter.

2. Vispa ihop ägg med grädde, pressad vitlök och kryddor. Häll av vattnet på kålroten och skeda upp den i fyra formar. Använd förslagsvis silikonformar, om du använder ugnsfasta i porslin, smöra formen innan. Slå stanningen på och ställ in i ugnen i 225° i ca 40 minuter. Tag ut efter 30 minuter och strössla lite ströbröd på toppen och ställ in igen.

3. Rör ihop ägg med ströbröd och limesaft. Riv skalet ifrån en apelsin, samt en halv lök, på de små hålen på ett rivjärn. Låt ströbrödet svälla under tiden som baconet stekts knaprigt. Strimla baconet till mindre bitar och rör ner det och köttfärsen med övriga ingredienser. Krydda och rulla till bullar.

4. Vispa ihop koncentrerad tranbärsjuice med olja, vinäger och kryddor. Skölj salladen och låt rinna av. Vänd sedan ihop salladen med vinägretten.