Nättidningar stoppar 
annonser för bantningspiller
Vilseledande marknadsföring. Oskäliga avtalsvillkor. Bluffakturor. Klagomålen mot bolag som säljer bantningspiller rasar in hos Konsumentverket. Trots det publicerar många nättidningar pillerbolagens annonser. Nyligen anmälde konsumentsajten knyt.se flera mediebolag till konsumentverket. Peter Franke, som är ansvarig utgivare för Värmlands Folkblad och nättidningen vf.se som nu blivit anmäld, håller med om kritiken mot annonserna.
 
– Det är bedrövligt. Det är ett rent bedrägeri. Det är inget snack om saken, säger han.
 
– Vi kommer att ha bättre koll på vad som finns på de där annonserna. För det här ska vi inte råka ut för. Det är ingen bra pr för oss.
 
I de anmälningarna till Konsumentverket som knyt.se lämnat in ges flera exempel på pilleråterförsäljarnas tveksamma marknadsföring. I ett fall med bantningspillret Zytrexin lyder texten i annonsen på vf.se: ”tappa 10 kilo på 30 dagar?” och ”Bli smal på rekordtid och innan sommarlovet. Prova GRATIS 4 veckor”.
 
I det finstilta på den webbsida som konsumenten sedan gör sin beställning på står i många fall att det tillkommer diverse avgifter och att man ingår ett abonnemang. När konsumenten sedan ska säga upp abonnemanget blir det ofta problem, enligt anmälaren.
 
”Många konsumenter har hos Konsumentverket klagat på att de inte alls kunnat säga upp abonnemanget efter provpaketet efter att ha beställt bantningsprodukter från liknande annonser. Istället har företaget bakom påstått att ångerrätt och rätt att säga upp vidare leveranser bara gällt om man returnerat provpaketet oöppnat – och alltså inte kunnat prova produkten”, skriver Anders Nyman hos knyt.se, i sin anmälan till Konsumentverket.
 
Värmlands Folkblad har, som många andra nättidningar, använt en annonstjänst som levererats av annonsbolaget Ligatus AB. Annonserna som dyker upp på tidningarnas webbsidor styrs av Ligatus som i sin tur säljer annonsplatserna till olika kunder.
 
Ligatus bedriver verksamhet i åtta länder inklusive Sverige. Ligatus AB grundades förra året och har enligt uppgift mellan 1 och 4 anställda. Bolagets omsättning uppskattas till mindre än fyra miljoner kronor.
 
Nättidningarna som använder Ligatus annonsnätverk tjänar pengar på att deras läsare ser och klickar på annonserna.
 
Hos Värmlands Folkblad är man bestörta över publiceringen av annonsen om bantningspiller. Men tidningen kontrollerade aldrig annonsen innan den publicerades.
 
– Man tror ju att det ska vara koll från Ligatus sida. Men uppenbarligen har de inte koll. Det är det vi lär oss av det här, säger Peter Franke.
 
Tidningen meddelar att man nu stoppat alla annonser från Ligatus annonsnätverk.
 
– Vi stoppade dem när vi såg anmälan mot oss till Konsumentverket. Det blir inga mer annonser från det hållet kan jag säga.
 
Har ni ett medverkansansvar för den vilseledande marknadsföring som annonserna utgör?
 
– Jo, allt som vi publicerar faller under vårt ansvar. Jag kanske som utgivare inte har järnkoll. Print är en sak tycker jag. Där ser vi ganska tydligt och våra egna säljare kommer alltid till mig när de har något som de bedömer som tveksamt. Men de här webbannonserna som vi köper från en annan leverantör som byts med jämna mellanrum är det svårare att ha någon förhandsgranskning av. Det har inte jag tillgång till. Det kanske vi får skaffa oss, säger Peter Franke.
 
Även Piteå-Tidningen och DagensPS har visat annonser för bantningsprodukter som förmedlats av Ligatus. Båda tidingarna har blivit anmälda till Konsumentverket. Sedan Piteå-Tidningen blev medveten om anmälan beslöt man att omedelbart stoppa annonseringen.
 
– Tveksamma annonser ska vi inte ha på vår hemsida, punkt. Givetvis gör vi allt för att det inte ska ske igen, säger Bengt Larsson, redaktionschef, Piteå-Tidningen.
 
– Vi ska se till att leverantören sköter sig, eller så byter vi.
 
Även DagensPS har stoppat annonserna på sin sajt.
 
Hos Ligatus är man förvånade över anmälningarna. Bolaget säger till FoodMonitor att man nu självmant stoppat alla annonser för bantningspreparat i sitt nätverk.
 
– Vi har tagit beslutet att ta bort alla annonser som har med viktminskning att göra tills vi får ett beslut från Konsumentverket, säger John Penntoft, försäljningschef, Ligatus.
 
– Det är av respekt för våra publishers. Vi vill inte att de ska hamna i problem.
 
Granskar ni inte annonserna innan ni använder dem i ert annonssystem?
 
– Det tänker jag inte gå igenom, säger John Penntoft.
 
HÅKAN FRISELL
 
Annonser i Ligatus annonsnätverk som anmälts till Konsumentverket:
Bantningspillret Zytrexin. Publicerad på vf.se. Med annonstexten ”Tappa 10 kilo på 30 dagar. Zytrexin är fat burner – Bli smal på rekordtid och innan sommarlovet. Prova GRATIS 4 veckor”. 
 
Bantningspillret Gone. Publicerad på piteå-tidningen.se. Med annonstexten ”Stina tappade 18 kilo. Extrem förbränning och viktminskning! Gå 1.7 kilo ner i veckan – Testa gratis i 30 dagar". 
 
Bantningsplåstret Total Detox. Publicerad på dagensps.se. Med annonstexten ”Få fart på fettförbränningen – Total-Detox fotplåster är den bästa utrensning av kroppen".
 
Läs mer: 

Aftonbladet får inte publicera bluffannons om bantningspiller 

Icakuriren anmäld till konsumentverket för bantningsannons 

Norsk myndighet stoppar pengar till skandalbolaget FormLife