hamburgaremax
Konsument reagerar på Max
oaptitliga hamburgare
Ska hamburgare man köper i hamburgerkedjornas restauranger se ut som i deras marknadsföring? Nicklas Löfström i Kristianstad tycker det och har anmält Max till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring efter att han köpt en hamburgare i bolagets restaurang på orten.
 
”Hamburgaren jag fick med mig hem såg fruktansvärd ut och stämmer inte alls överens med produktbilderna, varken där man beställer eller den reklam som visas i tv. Min frågeställning är om det får vara så att produkten som man köper får avvika så pass mycket som det gör i detta fall?”, skriver han i sin anmälan till Konsumentverket.
 
Nicklas Löfström kontaktade först Max kundtjänst med sina klagomål men svaret dröjde flera veckor. Till slut svarade Max att de hamburgare som bolaget använder i sin reklam inte till sitt utseende motsvarar de som sedan produceras i bolagets restauranger.
 
”Målet är att visa en god och tydlig bild av produkten. När hamburgaren sedan serveras på restaurangen monteras tillbehören mer mitt på hamburgaren för att de inte ska ramla av hamburgaren när du äter. Det gör att den inte ser ut exakt som på bilden men det är samma produkt och samma innehåll”, skriver bolaget i ett svar till Nicklas Löfström.
 
Anders Forssten är marknadschef på Max. Han håller med om det uttalandet.
 
– Jag de tror de flesta konsumenter förstår skillnaden mellan en reklambild och den produkt som tillverkas på restaurang. Att det finns en viss skillnad hur den är exponerad så att man ska se innehållet. Det går inte att göra på samma sätt i restaurangen. Då skulle tomaten, löken, och salladen ramla ut. Det tror jag inte konsumenten skulle uppskatta.
 
– Det är tråkigt om konsumenter inte får den produkt de har blivit lovade. Då får de självklart komma tillbaks till kassan så får de en ny om de inte är nöjda.
 
Så du tycker inte att reklamen är vilseledande?
 
– Tvärtom, den visar precis vad som finns i hamburgaren.
 
Anders Forssten säger sig inte ha hört den här typen av klagomål tidigare.
 
– Det är första gången jag hör om det här.
 
Det tog flera veckor innan Max svarade Nicklas Löfström. Max är idag självkritiska.
 
– Det är för länge. Så länge ska det inte ta tycker jag. Då har vi gjort fel i våra rutiner, säger Anders Forssten.
 
– Det är väl den mänskliga faktorn när det gäller svarstiden. Två tre arbetsdagar bör vi kunna svara på i ett sådant fall.
 
Nicklas Löfström berättar för FoodMonitor att han nu blivit kompenserad av bolaget.
 
– Jag fick ett mejl igår från restaurangchefen där hon ber om ursäkt och att hon självklart ska kompensera mig med ett presentkort på 100 kronor.
 
Han tycker också att det är stor skillnad mellan hamburgerkedjorna när det gäller marknadsföringen.
 
McDonalds har efterlevt produktbilderna betydligt bättre än vad Max har gjort, säger Nicklas Löfström.
 
HÅKAN FRISELL
 
Foto: Nicklas Löfström.