parsons1
Plastbit i Pärsons storsäljande
rökta gourmetskinka
Mathias Blomqvist och hans familj, bosatta i Johanneshov, hade ätit skinka ur köttbolaget Pärsons förpackning med rökt gourmetskiva när de upptäckte en plastbit mitt bland skivorna.
– Man blev ganska äcklad. Jag såg att det var plast. Då tänkte jag att det går inte att äta det här. Man vet ju inte vart den plasten har varit, säger Mathias Blomqvist, som till vardags arbetar som livsmedelsinspektör på en kommun.
Mathias Blomqvist rapporterade sitt fynd till Pärsons för ett par veckor sedan på bolagets hemsida. Men Pärsons har inte brytt sig om att svara på Mathias Blomqvists frågor. Därför har han nu anmält händelsen till Livsmedelsverket.
– Jag tycker inte att de har skött det här snyggt. De har inte återkopplat till mig över huvud taget. Då tröttnade jag och skickade mejl till Livsmedelsverket.
Enligt Pärsons händer det att plastbitar hamnar i deras förpackningar med skinka.
– Vi kom ganska snabbt fram till att det var en stansbit som olyckligtvis hade hamnat i produkten, säger Lennart Mårtensson, kvalitets- och miljöchef, Pärsons Sverige AB.
– Det finns ett vacuumsug som suger tillbaka plastsspill från själva plastfilmen vid stansningen. I normalfallet så faller de bort.
Hur vanligt är det med den här typen av reklamationer?
– Vi har max 5 stycken på årsbasis av våra totalt 800 konsumentreklamationer. Vi leverarar ut en miljon förpackningar i veckan. Så det är väldigt lite.
Enligt Lennart Mårtensson har Pärsons återkopplat till Mathias Blomqvist om plastbiten och dessutom betalat ut ersättning i form av värdecheckar.
Det tillbakavisar Mathias Blomqvist helt. När FoodMonitor därefter kontaktar bolaget backar man.
– Jag får titta på detta igen, säger Lennart Mårtensson.
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Pärsons Sverige AB.
Omsättning: 820 Mkr (2010).
Resultat före skatt: 31 Mkr.
Antal anställda: 173. 
Foto: Mathias Blomqvist.