ClassicsSteakScandic stärker varumärket med klassiska rätter
”Scandics Klassiker” är första steget i hotellkedjan Scandics koncept att tydliggöra sitt varumärke. Fyra klassiska rätter är sedan 18 september en fast del av menyn på alla Nordiska hotell. ”Vi vill att gästerna ska känna igen sig på alla våra hotell och uppleva att vi är avspända, omtänksamma och kreativa i allt vi gör”, säger koncernchef Anders Ehrling i en kommentar.
Scandic-kedjan, med 160 hotell i nio länder, ser detta som ett första steg i en ny strategi som stavas konceptualisering och som ska få Scandic att växa ytterligare som bolag. Rätterna känns igen men ska bidra till utvecklingen och utmärka sig genom samma tillagning på alla hotell och med en extra Scandic-piff. Detta innebär höga kvalitetskrav på råvarorna, många tillval och prisvärdhet. Dessutom exempelvis egenhändigt framtagnen dressing med hemligt recept. Det slutgiltiga målet, menar man, är att med konceptualiseringen bli ett av Nordens mest omtyckta och respekterade konsumentvarumärken.

ClassicsCaesar
Scandic har därför tagit fyra välkända klassiker och utvecklat dem. Tanken är att gästerna ska kunna njuta av samma goda smaker oavsett vilket nordiskt Scandic-hotell de besöker. Enligt koncernchef Anders Ehrling (Foto: Mats Holmström) är detta bara början på något som ska bli ett varumärkeslyft för kedjan.
AndersEhrling
– Scandics Klassiker är första delen i vår konceptualisering där vi går igenom hela Scandic och förändrar, utvecklar och adderar produkter och koncept som gör oss tydligare och mer omtyckta som varumärke och som hotellkedja. Vi vill att gästerna ska känna igen sig på alla våra hotell och uppleva att vi verkligen är avspända, omtänksamma och kreativa i allt vi gör och allt vi erbjuder, säger han.
Konceptet, som tagits fram av Scandics mat- och dryckansvariga i de Nordiska länderna, har haft fyra viktiga kriterier: rätterna ska vara populära, fungera i alla nordiska länder, ge gästerna valuta för pengarn, vara tillagade med största omsorg och serveras på ett kreativt sätt.
Fakta om Scandics Klassiker: Biff Café de Paris - grillad biff med ugnsbakade körbärstomater och Café de Paris-smör. Serveras med smörstekt potatis med ruccola, havssalt och ett stort antal tillbehör. Black Angus-burgare med nybakad, ekologisk foccacia och en ny, unik Scandic-dressing med hemligt recept. Serveras med tillvalen ost, bacon, lökringar och jalapeños. Caesarsallad - romansallad med ekologiska krutonger och hyvlad parmesan som serveras med Scandics egen Caesar-dressing. Tillvalen är kyckling, räkor eller bacon. Desserten – en läcker Chokladsviss med ljus och luftig chokladmousse, vit mascarponemousse, maränger och biscotti, jordgubbar och banan.
/FoodMonitor