MAX bryter samarbetet med Djurens Rätt om veganmärkning
Som FoodMonitor berättat om tidigare så inledde i dagarna hamburgerkedjan MAX och djurrättsorganisationen Djurens Rätt ett samarbete som omfattade veganmärkning av 11 produkter. Idag bryter MAX samarbetet. Anledningen är en storm mot samarbetet på sociala medier.
”I MAX ambition att göra det tydligare för gästerna har man letat efter en märkning för de veganska produkterna. Dock har vissa associationer runt organisationen bakom märkningen lett till starka negativa reaktioner. MAX Burgers väljer därför att inte införa veganmärkningen från Djurens Rätt”, skriver MAX i ett pressmeddelande.
– I vår dialog med de som ligger bakom märkningen, Djurens Rätt, har det varit mycket tydligt att de tar starkt avstånd från olagliga aktiviteter. Vi har dock ändå landat i att avbryta just den här veganmärkningen, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef MAX Burgers, enligt pressmeddelandet.
– MAX kommer fortsätta att jobba för att göra det enklare för gästen att göra klimatmedvetna val.
På Djurens Rätt tycker man att det är tråkigt att bolaget nu viker sig.
– Det är väldigt tråkigt att se att MAX låter en liten grupp med starka intressen styra det här beslutet. Vi kan se att reaktionerna de har fått i sociala medier är samordnade, det är ett drev som MAX nu tyvärr viker sig för, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt, enligt ett pressmeddelande.
– Vi har haft en dialog med MAX under lång tid och vi har haft den gemensamma övertygelsen om att fler lättillgängliga gröna alternativ är vägen framåt, så det är verkligen tråkigt att MAX nu avbryter arbetet med märkningen som skulle kunna åstadkomma just detta för konsumenterna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt, enligt ett pressmeddelande.
/FoodMonitor
LÄS OCKSÅ: MAX veganmärker i samarbete med Djurens Rätt