Kina – viktig marknad
för svenskt griskött
Branschorganisationen Kött och Charkföretagen (KCF) framhåller att Kina är framtidsmarknaden för svenska livsmedel, framförallt griskött. För att säkra den svenska grisnäringen måste dock potentialen i den kinesiska marknaden tas på allvar av regeringen, menar man.
I debattinlägg i såväl Sydsvenska Dagbladet som Helsingsborgs Dagblad beskriver KCF svenska produkters goda renommé och hur uppskattningsvis cirka 25 miljoner kilo griskött producerat av svenska bönder potentiellt kan säljas till i snitt fyra kronor mer per kilo i Kina. Det här skulle enligt branschorganisationen innebära en inkomstförstärkning på 100 miljoner kronor årligen.
– Att den svenska kött- och charkindustrin får tillträde till den kinesiska marknaden är en helt avgörande framtidsfråga. Den kinesiska efterfrågan på griskött är enorm, även på produkter som vi i vår del av världen inte använder i samma utsträckning, vilket gör detta dubbelt viktigt, kommenterar Magnus Därth, VD på Kött och Charkföretagen.
Två tredjedelar av världens handel med griskött sker med Kina och Hongkong. Den genomsnittlige kinesen äter 39 kilo griskött per år – betydligt mer än den genomsnittlige svensken och t o m mer än en amerikan. Kina är världens näst största importör av livsmedel och världens största konsument av griskött.
– Frågan om tillträde till den kinesiska marknaden för svenskt griskött ligger i regeringens händer och avgörs helt av vilket engagemang man lägger på frågan. Det är enbart genom aktiva och genomtänkta kontakter med Kina som vi kan få ett svenskt godkännande att exportera griskött, säger Magnus Därth.
/FoodMonitor