Kommentaren:
Bra jobbat Oatly!
Igår meddelade djurrättsorganisationen Djurens Rätt att livsmedelsföretaget Oatly AB i Landskrona får deras eftertraktade djurrättspris Guldråttan. Detta efter det att Djurens Rätt:s cirka 35 000 medlemmar haft en omröstning.
Oatly har tidigare stämts av "mjölkbranschen" eftersom Oatly i sin marknadsföring använder budskap som ”It´s like milk but made for humans”. Men bolaget tycks välkomna den striden.
– Vi kan se att detta har öppnat upp för en debatt om mjölkdrickande och mjölkindustrin. Folk vågar ifrågasätta och det är först då vi kan nå en förändring. Det är aldrig positivt att bli stämda men debatten vi sett och uppmärksamheten som genererats har varit positiv, säger Oatlys pr-koordinator Kitty Ehn, enligt Djurens Rätt.
Att ett bolag som Oatly, med en omsättning på strax över 200 miljoner kronor, på detta sätt tar sig an hela mjölkindustrin är kaxigt och har gett hela varumärket en rejäl skjuts.
"Mjölkbranschens" svar genom att stämma Oatly är å andra sidan ogenomtänkt och patetiskt.
Så det är bara att säga: bra jobbat Oatly!
Men det är inte bara marknadsföringen som Oatly för närvarande tycks göra bra. FoodMonitor kunde tidigare berätta om glas som lossnade från bolagets nya flaskor.
Det är något som kan drabba alla livsmedelsproducenter och det aktuella problemet tycks inte, enligt den information som finns i dagsläget, heller ha varit Oatlys fel.
Oatly var mycket snabbt med att dra tillbaka alla flaskor på den svenska marknaden. Alla 260 000! Det ska bolaget också ha beröm för.
Samtidigt är Oatly fortfarande för hemlighetsfulla när det gäller att tala om hur deras leverantörskedja ser ut uppströms.
En del produkter produceras i Tyskland och andra i Sverige.
Att produkten ”Almost like a proper breakfast”, den med glasflaskan alltså, fylls av livsmedelsföretaget Trensums Food AB i Tingsryd vet vi numera. Men vi har fortfarande inte fått veta vilket bolag som tillverkade flaskan.
Transparens är något som borde gynna Oatly. Till skillnad från vissa delar av mjölkindustrin som gärna mörkar var mjölken kommer från.
HÅKAN FRISELL