gasolMHFrån kol till gasol
Kolgrillen får nu se sig passerad av gasolgrillen i efterfrågan. Det visar årets försäljningssiffror från Elgiganten jämfört med 2014. Men även om andelen gasolgrillar ökar så är vi långt ifrån våra nordiska grannar. Foto: Mats Holmström
I Norge och Finland står gasolgrillarna nämligen för 69 procent av den totala försäljningen och i Danmark 61 procent. Motsvarande siffra i Sverige är 40 procent enligt Elgigantens siffror.
– Svenskarna har alltid haft en förkärlek för att grilla med kol och många anser att det måste vara kolgrillat för den rätta grillkänslan och smaken. Men allt fler upptäcker fördelarna med gasol. Det går snabbt att komma igång och kräver minimalt med förberedelse samtidigt som det är enkelt att värmereglera, kommenterar Stefan Ekvall, Produktchef på Elgiganten.
Kolgrillen står fortsatt för 35 procent av den totala försäljningen i Sverige och det gör oss till nordiska mästare. I Norge är andelen kolgrillar 16 procent, i Danmark 24 procent och i Finland 15 procent.
Svenskarna toppar även listan med störst andel elgrillar. I Sverige står elgrillarna för hela 25 procent av den totala försäljningen. I Norge är motsvarande siffra endast 14 procent, i Danmark 15 procent och i Finland 16 procent.
– Elgrillen är vanlig i lägenhetshushåll och det beror framför allt på att många bostadsrättföreningar och fastighetsägare har bestämmelser som säger att elgrillen är det enda som är tillåtet för grillning på balkongen och liknande, säger Stefan Ekvall.
/FoodMonitor