Brasiliansk oxfilé måste förstöras
”Innan gränskontrollen var klar med sin kontroll så försvann containern in i landet”
Enligt Livsmedelsverket har speditören Yusen Logistics i Göteborg nyligen tagit ett parti med 11 364 kilo oxfilé, med ursprung i Brasilien, från Göteborgs hamn utan att köttet först godkänts av Livsmedelsverkets gränskontroll. Köttet hamnade hos grossisten Quality Meat Gothenburg AB i Göteborg. Men enligt myndigheten har varken Yusen Logistics eller Quality Meat hittills talat om vart köttet sedan hamnat.
– Det handlar om en sändning oxfilé från Brasilien som är föranmäld till gränskontrollen. Och innan gränskontrollen var klar med sin kontroll så försvann containern in i landet, säger Susanne Thofelt Berger på Livsmedelsverket.
Hur försvann containern?
– Det är det vi håller på att utreda nu. Vilken aktör som har gjort vad. Sedan har Tullverket förenklade system vilket innebär att licensierade aktörer kan klarera sändningar själva utan en direkt handpåläggning från Tullverket.
Vad var det som saknades i det här fallet?
– De saknade ett beslut om att den här sändningen får släppas fritt inom EU. Alla animaliska sändningar som kommer från tredje land ska ha ett beslut från gränskontrollen innan det får komma in på EU:s marknad.
Varför måste man ha ett sådant beslut?
– Det har med smittskydd att göra. Man kräver hälsointyg där veterinärerna i tredje länder intygar att köttet kommer från godkända anläggningar som följer EU:s regler för riskhantering och annat.
Hur stor volym kött är det frågan om?
– Det var 791 kartonger totalt. 11 364 kilo.
Hur vanligt är det att något sådant här händer?
– Vi har väl ungefär en 20 sådana här ärenden per år.
Borde Quality Meat kontrollerat godkännandet innan de släppte ut köttet på markanden?
– Ja, i och med att det måste finnas ett godkännande från gränskontrollen. Nu hade de i och för sig anlitat ett annat företag som skulle göra den här kontrollen åt dem men kvalitetsmässigt så ska man alltid kolla att det finns ett godkännande från gränskontrollen innan man kan hantera en sändning vidare.
Är det inträffade ett brott?
– Om vi måste fatt ett juridiskt beslut så är det ett brott, säger Susanne Thofelt Berger.
Livsmedelsverket meddelar att man denna vecka fattat ett juridiskt beslut om omhändertagande och återkallande av den aktuella sändningen. Det beslutet har skickats till Yusen Logistics Holland Filial Nordic i Göteborg.
Enligt Livsmedelsverket har varken Quality Meat eller Yusen Logistic, trots påstötning, skickat listor till myndigheten med de kunder som fått leveranser av den aktuella oxfilén.
Enligt uppgift är det företaget Mataboi Alimentos S.A. i Brasilien som exporterat oxfilén till Quality Meat.
På Quality Meat:s hemsida anger bolaget att deras kunder finns inom dagligvaruhandeln, storhushåll, och livsmedelsindustrin, i hela Europa.
– Vi har begärt in en lista på till vilka kunder som det här köttet har gått och hur mycket som finns kvar och hur mycket som återkallats och var det har samlats någonstans, säger Susanne Thofelt Berger.
– Den 16 juli så påtalade vi att det här partiet måste spärras, och att vi måste få uppgift om hur mycket som finns kvar. Lagstiftningen är sådan att det är bara så att har köttet gått in på EU:s territorium utan godkännande från gränskontrollen då ska det helt enkelt återsändas eller destrueras.
Peter Nader är vd på Quality Meat. Han har läst Livsmedelsverkets beslut och bekräftar att oxfilén inte kontrollerats i gränskontrollen.
”Anledningen till beslutet är att containern lämnades ut trots att den inte hade kontrollerats enligt gällande regelverk för införsel av livsmedel. Anledningen till att den lämnades ut av gränskontrollen trots att lagstadgad kontroll inte hade skett har uppgetts bero på ett glapp i den formella dataproceduren hos gränskontrollen. Livsmedelsverket, tullen, och bolagets speditör, har bekräftat till oss att Quality Meat inte kan lastas för orsaken till att containern inte kontrollerades”, skriver han i ett mejl till FoodMonitor.
”Enligt speditören är det märkligt att gränskontrollens datasystem tillåter att livsmedel kan lämnas ut, trots att det inte kontrollerats.”
Quality Meat har kvar en del av köttet i sitt lager. Enligt Peter Nader är det inte något fel på det.
”Det ska understrykas att köttet är helt friskt enligt hälsocertifikatet. Trots att Traceability rapporten för sändningen kan säkerställa att det kött vi har kvar i lager, spärrat, härrör från just den aktuella containern och att en efterhandskontroll av att det köttet således skulle kunna genomgå föreskriven fysisk kontroll och ID-kontroll har detta vägrats av Livsmedelsverket, med hänvisning till att containerns försegling brutits”, skriver han.
”Bolaget har idag överlämnat den information som krävs enligt beslutet och riktat en återkallelse till kunder. Processen för att verkställa Livsmedelsverkets beslut har således påbörjats och Quality Meat kommer att göra vad som krävs av bolaget för att upprätthålla skyddet för konsumenterna.”
På grund av den miss som Yusen Logistic enligt uppgift gjort måste nu stora mängder kött förstöras.
"Med hänvisning till den debatt som då och då blossar upp om matsvinnet i hushållen och i de offentliga institutionerna är det ytterst beklagligt att vi tvingas förstöra 12 ton prima, och i vart fall i avsändarlandet, friskförklarad oxfilé. Uppskattningsvis har det krävt 4 000 kor för att framställda den mängden kött. Omfattningen av denna matförstörelse anser vi inte stå i paritet med det - formella - fel som inträffade med containern”, skriver Peter Nader.
Yusen Logistics har meddelat att man inom kort ska kommentera ärendet.
HÅKAN FRISELL
FoodMonitor-Fakta:
Quality Meat Gothenburg AB.
Omsättning: 164 miljoner kronor (2014).
Resultat före skatt. 6.4 miljoner kronor.
Antal anställda: 15.