Arla satsar på fossilfria transporter
Arla började med start i går ta bort fossil diesel ur sin fordonsflotta i Sverige. Detta genom ett samarbete med OKQ8 som levererar sitt helt förnybara dieselalternativ Diesel Bio HVO till Arla.
Enligt Arla kan dieseln reducera dagens CO2-utsläpp med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel och minskar därmed avsevärt utsläppsnivåerna för Arlas fordonstransporter.
Arlas globala mål är att minska koldioxidutsläppen med 25% från år 2005 till 2020. Arla Sverige har i sina transporter redan uppnått detta 2015, men vill gå mycket längre och minska koldioxidutsläppen inom transporterna med ytterligare 50 procent till år 2020, meddelar man.

Det fossila bränsle som används i dag ersätts med OKQ8:s Diesel Bio HVO, en syntetisk diesel baserad på slakteriavfall som enligt Arla fungerar utmärkt i befintliga transportfordon med vanliga dieselmotorer. Koldioxidreduktionen som uppnås är upp till hela 90 procent jämfört med fossil diesel. Diesel Bio HVO har testats i drift med god driftsäkerhet, bra prestanda och goda egenskaper för såväl miljö som teknik.

– I Sverige har vi på Arla redan kommit långt för att nå våra klimatmålsättningar, vi har fantastiska förutsättningar i allt från drivmedelsleverantörer till fordonstillverkare som möjliggör detta. Nu siktar vi ännu högre. HVO är ett självklart val för att nå en fossilfri fordonsflotta. Det kräver minimala åtgärder på våra fordon samtidigt som det är fullt blandbart med vanlig diesel i vår övergångsfas, kommenterar Håvard Jörgensen, logistikdirektör på Arla i Sverige.

Fakta: Arla har sammanlagt 315 fordon i drift, av märkena Scania, MAN, Mercedes-Benz och Volvo Lastvagnar. Utfasningen sker inledningsvis vid distributionsterminalerna i Kallhäll, Göteborg och Jönköping där Arla har sina största fordonsflottor baserade. I övriga landet sker utfasningen i takt med att publika tankställen med HVO introduceras.

/FoodMonitor