Unilever vann över Arla – ”Bregott Gourmet” får inte marknadsföras som smör
Marknadsdomstolen meddelar idag i en dom att man förbjuder Arla Foods AB, vid vite om en miljon kronor, att vid marknadsföringen av matfettsblandningen ”Bregott Gourmet” påstå att produkten är ett smör. På Unilever Sverige AB, som stämde Arla, är man glada idag.
– Vi är mycket glada över Marknadsdomstolens beslut som är en seger inte bara för oss men framför allt för våra konsumenter som nu inte behöver bli fortsatt vilseledda av Arlas reklam för Bregott Gourmet, säger Martina Flemström, General Manager Unilever Baking Cooking & Spreads Nordic, enligt ett pressmeddelande.
Arla ska, enligt domen, även ersätta Unilever Sverige AB och Unilever BCS Sweden AB med 162 000 kronor för deras rättegångskostnader.
UPPDATERAD
Kommentar från Arla:
– Det var aldrig vår avsikt att beskriva Bregott Gourmet som smör, och vi hade tagit bort de felaktiga skrivningarna från hemsidan och Youtube redan innan Unilever påtalade vårt misstag. Vi kommer givetvis att respektera domen, men jag kan bara konstatera att det är ovanligt att bli stämd för något som var så pass begränsat i omfattning och som hade åtgärdats, säger Daniel Emilson, presschef på Arla Sverige.
/FoodMonitor