Stopp 2020 för engångsartiklar av plast på ICA
ICA Gruppen meddelar att man har antagit en ny plaststrategi som innebär att engångsartiklar av plast fasas ut inom hela koncernen. Utfasningen ska vara genomförd senast år 2020. Men det stannar inte där.

k22
Lantmännen och Coop Värmland fortsätter sälja läckande Kejsarvåfflor
KOMMENTAREN: Vid ett besök i dagarna i butikskedjan Coop Värmlands butik i köpcentret Mitt i City i Karlstad stötte FoodMonitor på en förpackning med Kejsarvåfflor-pulver som läckte. Personalen kunde bekräfta avvikelsen som omfattade flera förpackningar. Lantmännen, som tillverkar produkten, skulle kontakta butiken. Men produkten har inte stoppats. Det är svagt.

Risifrutti byter namn till Risitutti – på 2 miljoner förpackningar
Livsmedelsföretaget Orkla Foods meddelar att man under augusti och september byter namn på produkten Risifrutti till Risitutti. Detta för att hjälpa till att belysa att det är viktigt att upptäcka bröstcancer i tid.

100 procent förnybara ekoförpackningar
Arla meddelar att man nu byter ut plasten på in- och utsidan av ekoförpackningarna till plast tillverkad av förnybara råvaror. Det innebär att alla förpackningar av ekologisk mjölk, fil och grädde numera helt baseras på förnybara råvaror.

colaoriginalDesignklassiker fyller 100
Den klassiska originalflaskan till Coca-Cola fyller 100 år detta år. Det var alltså år 1915 som flaskan skapades och svensken Alexander Samuelsson hade ett avgörande finger med i spelet när flaskan kom till.

idol
Idolerna uppmanar till pantning
Igår lanserades idolfinalisternas musikvideo på Pantamera-temat, ett resultat av ett samarbete mellan TV4 och Returpack. ”Det här är ett nytt koncept som testas för första gången i Sverige”, berättar Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

tpn2100 procent
växtbaserad nyhet
Tetra Pak går idag ut med lanseringen av branschens första dryckeskartong som tillverkats helt och hållet av växtbaserade, förnybara förpackningsmaterial. Den nya förpackningen blir den första i sitt slag på marknaden, meddelar man.
 

bobBOB får ny design
Med ny logotyp och designmanér vill Orkla Foods nu föra varumärket BOB närmare sin kärna: frukt och bär. Varumärket skapades redan 1948 och anses vara ett av Sveriges starkaste inom livsmedel.

nm2Yoghurt med
mindre svinn
Norrmejerier meddelar att man nu byter alla yoghurtförpackningar till en ny förpackning med avtagbar topp. Syftet är att konsumenten ska få ut mer innehåll och därmed bidra till att minska matsvinnet.

plopp
Kärleksfullt designad Plopp
Plopp Original har fått en ny tillfällig design. Den kommer att säljas på alla 7-Eleven och Pressbyråer under en begränsad tid med regnbågsdesign och kommer att aktiveras av kedjorna under Stockholm Pride.

arlakork
Förnybara korkar på mjölk och fil
Arla meddelar att man nu satsar på skruvkorkar av förnybart material på bland annat storsäljare som mjölk och fil. Varje dag säljs 1 miljon förpackningar av de produkter som nu kommer att få ny kork.

ffffelix
Debut för smartare ketchupflaska
Felix lanserar en ny ketchupflaska som såväl ska minska matsvinn som ge sänkta koldioxidutsläpp, meddelar man.

festisFestis i ny kostym
Festis har sedan lanseringen på 60-talet genomgått en rad förändringar och nu är det dags igen. Drycken får nu en ny design med många färger och flera nya smaker, meddelar Carlsberg Sverige.

helenForskning: Utvecklade förpackningar ger klimatsmartare ris
Ris har en relativt hög klimatpåverkan beroende på den metangas som bildas i risfälten. Dessutom går det åt onödig energi för att transportera och koka ris som sedan slängs. Forskarna Fredrik Wikström och Helén Williams (foto), vid Karlstads universitet, har därför tillsammans med forskare vid RMIT University i Melbourne undersökt miljönyttan av att utveckla förpackningar som skulle kunna hjälpa konsumenten att dosera bättre.

Papperskasse med kyl- och frys
En papperskasse för livsmedel med inbyggd kyl- och frysfunktion kommer sannolikt att finnas i svenska livsmedelsbutiker redan under nästa år. Det rapporterar Nordisk Papperstidning.

Kronägg levererar miljövänligare
Kronägg meddelar att man nu går i bräschen för äggbranschen genom att från och med den 2 september leverera sina ägg till ICA´s grossistled i miljövänliga backar från Svenska Retursystem. Tidigare har ägg levererats uteslutande i engångsemballage i papp.

Sökes: Nya sätt att förpacka hälsa
Hur skulle du förpacka en shaker, en hälsocoach och en sportdryck utan att spilla? Den frågan ställer Oriflame, som i samarbete med The Packaging Arena nu bjuder in vardagsinnovatörer till innovationsworkshopen WELLNESS PACK i Stockholm till hösten. Målet är att få fram en ny, innovativ förpackningslösning för två av Oriflames wellnessprodukter.

papper
Informativt omslagspapper
till charkdisken
– Vi såg en tom yta i butikens förpackningsmaterial där det fanns en möjlighet för oss att komma ut med information, berättar Maria Forshufvud, vd Svenskt Kött, angående att ett omslagspapper för charkuteridisken tagits fram med information om de klassiska svenska charkuteriernas smaker och historia. 

livskraftaggVallentuna kommun: Coop vilseleder konsumenter om ägg
Butikskedjan Coop säljer ägg som enligt förpackningen innehåller näringsämnen som bland annat kan ”stärka immunförsvaret”. Men det påståendet strider mot gällande lagstiftning menar Vallentuna kommun. Kommunen vill nu med hot om vite tvinga bolaget att sluta vilseleda konsumenter.

Terracycle4
Återvinning för
miljö och välgörenhet
Amerikanska återvinningsbolaget TerraCycle startade upp verksamhet i Sverige 2010 och firar nu att över 1 miljon skräpenheter samlats in i landet. Den miljöeffektiva grundidén att samla in och återvinna skräp som annars skulle gå till förbränning eller deponering har visat sig framgångsrik. Dessutom har den bara i Sverige genererat över 124 000 kronor till välgörenhet.

havrepolar
Produktnytt:
Havrebräck i valfri storlek
Vecka 15 lanserar Polarbröd ett hårt tunnbröd från bageriet i lilla orten Bredbyn i Norrbotten. Genom de praktiska perforeringarna kan brödet serveras både som smala brödsticks eller som en större bit bröd, meddelar man. 

NinaKaskHallå där: Nina Kask
The Packaging Arena uppmanar nu allmänhet, branschföreträdare och företag att skicka in nya, kreativa lösningar inom förpackningsområdet. Tillsammans med WDO Innovation lanserar man nämligen utmaningen Hållbara Förpackningar. FoodMonitor ställde några frågor till projektledare Nina Kask och hennes kollegor.

Läs mer...
starbucksarlaStarbucks och Arla rullar ut kyld espresso
Under våren kommer alla som älskar att dricka kaffejätten Starbucks espresso få ett nytt alternativ. Då rullar Starbucks i samarbete med mjölkbolaget Arla ut en 200 milliliters kyld Doubleshot® Espresso i dagligvaruhandeln.

Pastej
Förbättrad pastejförpackning
2012 åt vi ca 8 629 ton leverpastej i Sverige, vilket motsvarar ungefär 1 kg per person och år. Det konstaterar Pastejköket som nu lanserar bakad pastej i en miljövänligare förpackning som är enkelt återslutningsbar.

babEnklare återvinning och mindre svinn
Arla lanserar en kartongförpackning för fil och yoghurt med en ny funktion: En separerbar topp som gör den lättare att källsortera och som också ska kunna bidra till att förebygga matsvinn genom att man lättare får ut hela innehållet ur förpackningen.

Hamburgerkedja börjar med
ätbara omslagspapper
Den brasilianska hamburgerkedjan Bob:s har startat en annonskampanj där man erbjuder sina kunder ätbara omslagspapper till hamburgarna. Enligt bolaget är hamburgarna så goda att kunderna helt enkelt måste sätta tänderna i dem direkt och inte har tid att ta bort omslagspappret. (VIDEO)

BeyoncePepsiPepsi + Beyoncé = sant
Pepsi siktar som tidigare högt i valet av samarbetspartner. Nu inleder bolaget ett unikt samarbete med en av världens största musikstjärnor just nu – Beyoncé. Beyoncé kommer medverka i Pepsis kommunikation det kommande året, såsom reklamfilmer, annonser, samt även pryda Pepsis burkar och flaskor som hon varit med och designat, meddelar PepsiCo.

cda800
Kronägg fyller jämt
Kronägg fyller 80 år den 12 september och passar på att uppmärksamma ägget. I samband med 80-årsdagen lanseras en särskild jubileumsförpackning med extra stora ägg. Man har också tagit fram en tävling som finns på hemsidan, där man kan vinna en resa för två till London.

cocacolapicture1Jean Paul Gaultier i samarbete med Coca-Cola
Coca-Cola har utnämnt den världsberömde modedesignern Jean Paul Gaultier till Creative Director för varumärket Coca-Cola light under 2012. Gaultier kommer att genomföra ett flertal kreativa projekt, bland annat kommer han att designa en kollektion flaskor med tillhörande reklamkampanj och personligen uppträda i en serie humoristiska kortfilmer som går under namnet The Serial Designer.

aarlaosmjolk
Mjölk med OS-motiv
Arla meddelar att man i dagarna lanserar mjölkförpackningar med idrottstema, ett första steg i det samarbete bolaget i höstas inledde med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) för att lyfta mjölken som en naturlig del i ett aktivt liv och en hälsosam livsstil. Under fem månader kommer de klassiska ränderna på mjölkförpackningarna bytas ut mot specialdesignade idrottsmotiv.

t20