svenskemballageserie
Mer kyckling åt svenskarna
Danska Rose Poultry meddelar att en insats nu inleds för att inspirera svenskarna att äta mer färsk kyckling. Inte minst ekologiska, smaksatta och marinerade produkter. Därför lanserar nu en ny serie kylda produkter med ny, innovativ design.

aeriklindrothTetra Pak vill återvinna mera
Tetra Pak utökar sitt samarbete med Världsnaturfonden genom en satsning på att öka materialåtervinningen. Konsumenter, skolelever och de egna medarbetarna ska engageras. "Vi svenskar är duktiga på återvinning av till exempel glas och tidningar men av någon anledning går det sämre med kartongförpackningar. Vi vill därför utmana hushållen i Sverige till en förbättring", säger Erik Lindroth (foto), miljödirektör, Tetra Pak Sverige. 

froosh
Froosh vann designpris i London
Det svenska smoothieföretaget Froosh meddelar att man i februari månad vann guld vid Design Effectiveness Awards 2012 i London. ”Försäljningen ökar kraftigt och det beror till stor del på den nya varumärkesidentiteten”, kommenterar Jimmy Ramstedt, Frooshs Country Manager i Sverige.

aseptic200mlNy användar – och miljövänlig förpackning
Lagom till mässan Anuga FoodTec (27-30 mars) lanserar Ecolean sin senaste förpackningsinnovation; aseptiska portionsförpackningar med valfritt inbyggt sugrör. Människor är mer på språng än tidigare vilket lett till ett behov av mindre förpackningar och enportionslösningar, menar bolaget.

ekobonmixMindre förpackningar för mindre matsvinn
GoGreen vill dra sitt strå till stacken vad gäller matsvinnet. Bolaget meddelar att man nu minskar förpackningsstorleken på ett antal produkter. från 380 till 285 gram. Detta för att undvika halvtomma förpackningar i kylskåpet och därmed underlätta för konsumenterna.

aeroshotpocketcasualIstället för kaffe
- inhalera koffein?
Professor David Edwards vid Harvard University tror sig ha kommit på nästa nya trend när det gäller att konsumera koffein - en slags inhalator. Hans produkt heter AeroShot och har nyligen börjat säljas i USA i små butiker och på nätet.

bluerefreshEnergi med återförslutning
Burn Blue Refresh är först ut på den svenska marknaden med en burk som går att återförsluta, meddelar Coca-Cola Enterprises i Sverige. Den nya förpackningslösningen har vunnit flera innovationspriser sedan lanseringen i Frankrike 2008, där den även vunnit priset ”Can of the year 2008.”

skanemejeriermjolkSkånemejerier väljer miljövänligare förpackningsmaterial 
Mejeribolaget Skånemejerier byter förpackningsmaterial till sina mjölkförpackningar. Det nya kartongmaterialet innnehåller oblekt papper och kallas för Duplex. Enligt bolaget är det mindre energikrävande att tillverka. 

nyflaskaHavre i ny förpackning
Oatly lanserar en ny förpackning till de havredrycker som finns i smakerna Blåbär & tranbär och Jordgubb & skogsbär. Den nya förpackningen är enligt Oatly både drickvänlig och behändig, den får enkelt plats i såväl väskan som träningsbagen. 

aodense
Praktiskt designad mandelmassa
Odense har utvecklat en ny förpackning till sin storsäljande mandelmassa, som går att återförsluta. Dessutom har massan lagts på ett graderat tråg som gör det enklare att få rätt mängd till baket.

 
baswebb
Konceptlösning för
brödbak vann designpris
Den 4 oktober avgjordes Korsnäs PIDA – Packaging Impact Design Award på Fotografiska i Stockholm. Korsnäs meddelar att vinnaren blev ”Bas/Brödföda”, en konceptlösning för brödbak där miljöaspekten och konsumentbeteendet står i fokus.

paul-lindley-at-ella-s-kitchen-product-of-the-year-2011-sweden_new_large
Ekologisk barnmat
på stark frammarsch
Ella´s Kitchen lanserades av Ellas pappa Paul Lindley (foto) 2006 i Storbritannien. Sedan dess har det gått framåt i rekordfart för den innovativa, ekologiska barnmaten. Den 15 september fick Ella’s Kitchen utmärkelsen Årets Produkt inom dagligvaruhandeln i Sverige, ett pris som delas ut av Fri Köpenskap.

scan_leverpastej_skivad_110g
Ny design
med svensk prägel
Scan gör en satsning på bassegmentet under hösten, vilket innebär en ny design med tydligare svenskmärkning, ett uppdaterat sortiment och återförslutning med lock.

havrefras-flingpaket-ny-designNydesignad havreklassiker
Quaker Havrefras lanserades i Norden redan 1961 och har blivit ett välkänt varumärke bland konsumenterna på den nordiska marknaden. För att ytterligare öka varumärkeskännedomen meddelar Quaker Oats Scandinavia att man nu uppgraderar Havrefras varumärke, IT-strategi, design och verbala identitet.

Monster ska kränga
Arla´s mjölk i skolan
Lagom till den nya skolstarten har mjölkbolaget Arla tagit fram en ny strategi för att få skolbarnen att välja mjölk – monster på Milkbarmaskinerna. 

budweiser_cans
Budweiser´s ölburk får ny design
Ölbolaget Budweiser har avtäckt en ny design på sin ölburk. Det är den 12 i raden sedan bolaget började sälja öl på burk år 1936.

pasta_al_salmone-380g_new_largeNya färdigrätter
i ny förpackning
Findus nya koncept World Selection finns nu ute i butikerna. Tanken är att erbjuda fräscha lunchalternativ med smaker från världens alla hörn i en helt ny typ av förpackning inspirerad av take away-boxen. Locket behålls på vid tillagning, rivs sedan av och man kan äta direkt ur skålen.

babynesKapselmaskin nu även för mjölkersättning
Nu finns även en kapselmaskin för de minsta barnen. Matjätten Nestlé har tagit fram ett system för mjölkersättning för spädbarn som liknar den mycket lönsamma Nespresso kaffemaskinen. Den nya maskinen kallas BabyNes.

 

ekokryddor
Ekokryddor i ny skrud
Santa Maria relanserar sitt ekologiska kryddsortiment med en ny förpackningsdesign. Målet är att det ska bli lättare att hitta och välja de ekologiska alternativen, enligt bolaget.

tetraeveroasepticconsumerVärldens första mjölkflaska i kartongmaterial
Förpackningsjätten Tetra Pak utvecklat världens första aseptiska mjölkflaska gjord i kartong, kallad Tetra Evero Aseptic. Först ut är en enlitersflaska för den Spanska marknaden.

 

apet-flaskorNydesignad Tropicana
Tropicana utökar sitt sortiment med en transparent PET-förpackning på 0,85 liter. Den nya flaskan har tagits fram med en ren design som tydligt ska kommunicera värdena hög kvalitet, god smak och naturligt innehåll. Flaskan lanseras nu i Sverige i tre smaker: Stormy Orange, Cloudy Apple och Sunny Clementine.

festis1Nydesignad 50-åring
Festis firar 50-år och har inför jubileet fått en uppdaterad design, ny kommunikation och mer lekfulla namn. Dessutom två nyheter – ”Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online” och ”Guavas and bananas who are afraid of heights”.

frozzypackgifMatlådan som
håller kylan
Carolina Sundberg tröttnade på att skicka iväg sina barn till skolan med luncher som hon visste skulle hinna bli ofräscha innan det var dags att äta dem. Därför skapade hon Frozzypack, en matlåda med inbyggd kylning som håller maten fräsch och sval ända fram till lunch.

pepsiplantbottle1Genombrott:
Pepsi gör världens första flaska av 100 procent växtmaterial
Idag avslöjade läskjätten Pepsi att bolaget tagit fram en flaska som framställts till 100 procent av växtmaterial (bilden, foto: PepsiCo). Nyheten förvånar många bedömare som trodde att genombrottet låg långt fram i tiden.

returpackmalmoairportReturpack och
Malmö Airport
satsar gemensamt 
Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, vill öka antalet återvinningsställen i offentliga miljöer. Tillsammans med Malmö Airport, Swedavia genomförs nu ett test där pantautomater sätts ut i terminalen. Pantpengarna går oavkortat till Läkare Utan Gränser.

Corn Flakes-förpackningar
läcker mineraloljor
Schweiziska forskare har funnit att mättade mineraloljor från förpackningar gjorda av återvunnet papper kan läcka in i det förpackade livsmedlet i farliga mängder. Nu överväger flingjätten Kellogg´s att minska halterna i sina förpackningar.Det rapporterar Daily Mirror.

ellas kitchen largeBarnmatsförpackningar upcyclas
Barnmatstillverkaren Ella’s Kitchen har inlett ett samarbete med miljöteknikbolaget TerraCycle för att upcycla använda barnmatsförpackningar till bland annat hakklappar, väskor och blomkrukor.

 

 

 

olivoljajubileum_new_largeRetrodesignad 40-åring
I år fyller varumärket Zeta fyrtio och Fernando Di Luca, som 1974 lyckades med att introducera olivolja på den svenska detaljhandeln, har valt att ta fram en 100 procent italiensk olivolja i en retrodesignad jubileumsburk i plåt. Detta för att fira idén som inte många trodde på några år tidigare.

a2_ryggfileer_av_torsk_nordiskt_ortsmor-300g_new_largeLätt att lyckas med fisk
Ryggfiléer av torsk med örtsmör, citron och persilja - som ångtillagas direkt i påsen i ugnen. Detta är Findus nya grepp för att nå de konsumenter som tycker att fisk är svårt att tillaga och få bra resultat. Med torsk i ugnspåse ska alla konsumenter kunna få ett perfekt resultat, varje gång.

pojke2Innovativ nyhet för hantering av lösgodis
Det Arvikabaserade företaget Click Candy har utvecklat en unik automat, avsedd enbart för godisförsäljning. Allt började med en fundering från Frida Gunstad, som parallellt med sina universitetsstudier jobbade i en livsmedelsbutik och uppmärksammade dagens hantering av lösgodis. ”Den måste gå att göra fräschare och trevligare”, var hennes tanke.

t20