paul-lindley-at-ella-s-kitchen-product-of-the-year-2011-sweden_new_large
Ekologisk barnmat
på stark frammarsch
Ella´s Kitchen lanserades av Ellas pappa Paul Lindley (foto) 2006 i Storbritannien. Sedan dess har det gått framåt i rekordfart för den innovativa, ekologiska barnmaten. Den 15 september fick Ella’s Kitchen utmärkelsen Årets Produkt inom dagligvaruhandeln i Sverige, ett pris som delas ut av Fri Köpenskap.
 
– Det känns otroligt roligt att få ha varit med att bygga upp Ella’s Kitchens varumärke i Sverige. Priset som årets produkt är den finaste utmärkelsen man kan få inom dagligvaruhandeln, säger Sophie Ramsten, Marknadschef Ella’s Kitchen Sverige.
 
Ella´s kitchen har med sitt koncept tillvaratagit konsumentens intresse för ekologi, naturliga råvaror och on-the go produkter. Detta tillsammans med en praktisk och rolig förpackningslösning samt mycket god distribution, har Ella´s Kitchen uppnått nästan 10 procent marknadsandel och dessutom drivit kategori barnmats tillväxt både vad gäller försäljning och lönsamhet, enligt ett pressmeddelande från bolaget.
 
Sedan lanseringsstarten med sex produkter finns idag en produktportfölj med hela 16 ekologiska produkter för barn mellan 4 månader och 6 månader. Nu meddelar bolaget att man lanserar ytterligare sex produkter; två nyheter för de allra minsta, samt två ytterligare varmrätter från 6 månader och 2 nya mellanmål.
 
Fakta:
I en undersökning av Mum’s Views Ltd. 2009 blev Ella’s Kitchen det mest betrodda varumärket av alla barnmatsproducenter i Storbritannien. I Sverige består sortimentet av smoothies, frukost/mellanmål, varmrätter och fruktpuréer. Ella’s Kitchens omsättning i Sverige är omkring 40 miljoner konsumentkronor. 
 
/FoodMonitor