baswebb
Konceptlösning för
brödbak vann designpris
Den 4 oktober avgjordes Korsnäs PIDA – Packaging Impact Design Award på Fotografiska i Stockholm. Korsnäs meddelar att vinnaren blev ”Bas/Brödföda”, en konceptlösning för brödbak där miljöaspekten och konsumentbeteendet står i fokus.
 
”Vi hade långt ifrån den flashigaste förpackningen så vi är extra glada att juryn tog till sig hela vår idé”, säger Adam Ahström en av designstudenterna bakom den vinnande förpackningen vars ambition att minska livsmedelsspill övertygade juryn. Utöver Adam Ahlström ingick Barbro Norin, Ylva Falquist och Lisa Åkerman-Hoffman i arbetsgruppen, samtliga från Nackademin.
 
Temat för årets PIDA är ”The Silent Salesman”. Uppgiften består i att skapa ett förpackningskoncept till en konsumentprodukt. Form, funktion, material, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet är delar som de tävlande måste ta hänsyn till för att skapa en framgångsrik och vinnande förpackning.
 
Juryn bestod av specialister från förpackningsbranschen, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning. Motiveringen löd:
 
”Det här är en förpackningskonstruktion med ett trovärdigt framtidsperspektiv. Det handlar om en enkel, väl sammanhållen idé som fångat upp att allt för mycket livsmedel går till spillo i dagens samhälle. Konstruktörerna har tagit till sig denna problematik och kommer med en lösning som troligen kommer att få allt större betydelse i framtiden. Samtidigt ökar konsumenternas krav på bekvämlighet och här får man en lösning som är enkel och lätt att förstå.”
En utmaning som många av de tävlande bidragen lyckades med, enligt Korsnäs.
 
”Kvaliteten på bidragen ökar för varje år och vi på Korsnäs känner att vi får mycket tillbaka i samarbetet med designstudenterna. För oss är PIDA ett viktigt och stimulerande forum för att möta framtidens designers och driva utvecklingen av förpackningar framåt”, säger Agneta Rognli, Manager Business Communication på Korsnäs.
 
Fakta: PIDA är en internationell utmärkelse som premierar ny, innovativ förpackningsdesign. Kartong- och papperstillverkaren Korsnäs står bakom tävlingen som engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby grafiska och Nackademin.
 
/FoodMonitor