scan_leverpastej_skivad_110g
Ny design
med svensk prägel
Scan gör en satsning på bassegmentet under hösten, vilket innebär en ny design med tydligare svenskmärkning, ett uppdaterat sortiment och återförslutning med lock.
Läs mer...
havrefras-flingpaket-ny-designNydesignad havreklassiker
Quaker Havrefras lanserades i Norden redan 1961 och har blivit ett välkänt varumärke bland konsumenterna på den nordiska marknaden. För att ytterligare öka varumärkeskännedomen meddelar Quaker Oats Scandinavia att man nu uppgraderar Havrefras varumärke, IT-strategi, design och verbala identitet.
Läs mer...
Monster ska kränga
Arla´s mjölk i skolan
Lagom till den nya skolstarten har mjölkbolaget Arla tagit fram en ny strategi för att få skolbarnen att välja mjölk – monster på Milkbarmaskinerna. 
Läs mer...
budweiser_cans
Budweiser´s ölburk får ny design
Ölbolaget Budweiser har avtäckt en ny design på sin ölburk. Det är den 12 i raden sedan bolaget började sälja öl på burk år 1936.
Läs mer...
pasta_al_salmone-380g_new_largeNya färdigrätter
i ny förpackning
Findus nya koncept World Selection finns nu ute i butikerna. Tanken är att erbjuda fräscha lunchalternativ med smaker från världens alla hörn i en helt ny typ av förpackning inspirerad av take away-boxen. Locket behålls på vid tillagning, rivs sedan av och man kan äta direkt ur skålen.
Läs mer...
babynesKapselmaskin nu även för mjölkersättning
Nu finns även en kapselmaskin för de minsta barnen. Matjätten Nestlé har tagit fram ett system för mjölkersättning för spädbarn som liknar den mycket lönsamma Nespresso kaffemaskinen. Den nya maskinen kallas BabyNes.

 

Läs mer...
ekokryddor
Ekokryddor i ny skrud
Santa Maria relanserar sitt ekologiska kryddsortiment med en ny förpackningsdesign. Målet är att det ska bli lättare att hitta och välja de ekologiska alternativen, enligt bolaget.
Läs mer...
tetraeveroasepticconsumerVärldens första mjölkflaska i kartongmaterial
Förpackningsjätten Tetra Pak utvecklat världens första aseptiska mjölkflaska gjord i kartong, kallad Tetra Evero Aseptic. Först ut är en enlitersflaska för den Spanska marknaden.

 

Läs mer...
apet-flaskorNydesignad Tropicana
Tropicana utökar sitt sortiment med en transparent PET-förpackning på 0,85 liter. Den nya flaskan har tagits fram med en ren design som tydligt ska kommunicera värdena hög kvalitet, god smak och naturligt innehåll. Flaskan lanseras nu i Sverige i tre smaker: Stormy Orange, Cloudy Apple och Sunny Clementine.
Läs mer...
festis1Nydesignad 50-åring
Festis firar 50-år och har inför jubileet fått en uppdaterad design, ny kommunikation och mer lekfulla namn. Dessutom två nyheter – ”Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online” och ”Guavas and bananas who are afraid of heights”.
Läs mer...
frozzypackgifMatlådan som
håller kylan
Carolina Sundberg tröttnade på att skicka iväg sina barn till skolan med luncher som hon visste skulle hinna bli ofräscha innan det var dags att äta dem. Därför skapade hon Frozzypack, en matlåda med inbyggd kylning som håller maten fräsch och sval ända fram till lunch.
Läs mer...
pepsiplantbottle1Genombrott:
Pepsi gör världens första flaska av 100 procent växtmaterial
Idag avslöjade läskjätten Pepsi att bolaget tagit fram en flaska som framställts till 100 procent av växtmaterial (bilden, foto: PepsiCo). Nyheten förvånar många bedömare som trodde att genombrottet låg långt fram i tiden.
Läs mer...
returpackmalmoairportReturpack och
Malmö Airport
satsar gemensamt 
Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, vill öka antalet återvinningsställen i offentliga miljöer. Tillsammans med Malmö Airport, Swedavia genomförs nu ett test där pantautomater sätts ut i terminalen. Pantpengarna går oavkortat till Läkare Utan Gränser.
Läs mer...
Corn Flakes-förpackningar
läcker mineraloljor
Schweiziska forskare har funnit att mättade mineraloljor från förpackningar gjorda av återvunnet papper kan läcka in i det förpackade livsmedlet i farliga mängder. Nu överväger flingjätten Kellogg´s att minska halterna i sina förpackningar.Det rapporterar Daily Mirror.
Läs mer...
ellas kitchen largeBarnmatsförpackningar upcyclas
Barnmatstillverkaren Ella’s Kitchen har inlett ett samarbete med miljöteknikbolaget TerraCycle för att upcycla använda barnmatsförpackningar till bland annat hakklappar, väskor och blomkrukor.

 

 

 

Läs mer...
olivoljajubileum_new_largeRetrodesignad 40-åring
I år fyller varumärket Zeta fyrtio och Fernando Di Luca, som 1974 lyckades med att introducera olivolja på den svenska detaljhandeln, har valt att ta fram en 100 procent italiensk olivolja i en retrodesignad jubileumsburk i plåt. Detta för att fira idén som inte många trodde på några år tidigare.
Läs mer...
a2_ryggfileer_av_torsk_nordiskt_ortsmor-300g_new_largeLätt att lyckas med fisk
Ryggfiléer av torsk med örtsmör, citron och persilja - som ångtillagas direkt i påsen i ugnen. Detta är Findus nya grepp för att nå de konsumenter som tycker att fisk är svårt att tillaga och få bra resultat. Med torsk i ugnspåse ska alla konsumenter kunna få ett perfekt resultat, varje gång.
Läs mer...
pojke2Innovativ nyhet för hantering av lösgodis
Det Arvikabaserade företaget Click Candy har utvecklat en unik automat, avsedd enbart för godisförsäljning. Allt började med en fundering från Frida Gunstad, som parallellt med sina universitetsstudier jobbade i en livsmedelsbutik och uppmärksammade dagens hantering av lösgodis. ”Den måste gå att göra fräschare och trevligare”, var hennes tanke.
Läs mer...
Heinz nya pumpflaska
ska erövra barnfamiljerna
Ketchupindustrin har bråda dagar. Massiva reklamkampanjer ska få svenskarna att köpa mer. Nu lanserar ketchupjätten Heinz sin hittills största konsumentförpackning. 1.5 kilo med pump.
Läs mer...
Italien förbjuder plastpåsar
Miljöorganisationerna jublar över den Italienska regeringens beslut att förbjuda engångspåsar i plast. Italien står för 25 procent av den totala produktionen av plastpåsar i Europa. Enligt WWF använder italienarna 20 miljoner plastpåsar varje år. Förbudet trädde i kraft i årsskiftet. Se videon här!
Läs mer...