axfoodplastpseHemköp inför plastkassar av förnyelsebar råvara
Butikskedjan Hemköp meddelar att man som första bolag i Sverige introducerar en plastkasse tillverkad av förnyelsebar råvara (bilden, foto: Axfood). Enligt bolaget är kassen tillverkad av grön polyetylen som ska minska koldioxidutsläppen med 70-75 procent jämfört med en vanlig kasse.
Läs mer...
evianmiyake_rose_bd_new_largeFranskt vatten med japansk design
Evians designsamarbeten har rönt stor uppmärksamhet genom åren, inte minst i Sverige där de årliga, begränsade specialflaskorna snabbt sålt slut. Bakom årets blommande design står den japanske toppdesignern Issey Miyake.
Läs mer...
procordia_mg_0554Procordias förpackningar blir klimatsmarta
Matjätten Procordia meddelar att man ska börja använda förpackningar som är framtagna av FSC®(Forest Stewardship Council)-certifierad skog under nästa år (foto: Procordia).
Läs mer...
billvakuumfrpackatSmå köttproducenter väljer
vakuumförpackning
För att kött ska se fint rött och fint ut i dagligvaruhandelns konsumenttråg tillsätts syrgas. Men det gör att mörningsprocessen stoppas och köttet håller kortare tid. Nu börjar allt fler småskaliga köttproducenter erbjuda vakuumförpackat kött för kvalitetens skull. Ejmunds Gård på Gotland är senast i raden (foto: Ejmunds Gård).
Läs mer...
pappersforpackningPappersförpackningar är miljövänliga – enligt Svenska folket
Svenskarna gillar pappersförpackningar och tycker de är miljövänliga. Det framgår av en undersökning som branschorganisation Grafiska Företagens Förbund låtit göra (foto: Grafiska Företagens Förbund).
Läs mer...
20 mm spar 2000 ton växthusgaser
Genom att gå över till så kallade ”shortneck-flaskor”, en PET-flaska med kortare hals och kapsyl, minskar Coca-Cola i Sverige sin materialåtgång med totalt 562 981 kg per år, meddelar man.
Läs mer...
kalixljromd1451-160
Klart med Kalixlöjrom inom EU
Nu är det äntligen klart. Skyddad ursprungsbeteckning kan sättas på förpackningar med certifierad Kalixlöjrom. Beslutet om skyddet har publicerats i EU:s officiella tidning.
Läs mer...
antalisfredrik1Anrikt pappersbolag utmanar förpackningsjättar
Fredrik Carlsson som är försäljningschef hos pappersgrossisten Antalis Sverige har fått ett stort uppdrag av bolagets styrelse. Han ska inom fem år ta fem procent av den svenska marknaden för sekundära förpackningsmaterial som wellpapplådor, tejp, och sträckfilm.
”Inom fem år ska vi nå en försäljning på 170 miljoner. Det är en satsning mot en helt ny kundkrets”, säger han.
Läs mer...
kelloggsvinnarfrpackningenInger Nyberg från Gävle får pryda nya Special K
Kellogg´s utlyste i oktober en tävling på sin webbsida www.minspecialk.se, där de tävlande fick skicka in en bild på sig själva och berätta om sina erfarenheter av bröstcancer. Nu har Inger Nyberg från Gävle utsetts som vinnare. Hon får pryda den sista förpackningen av fem i en serie som ingår i ett samarbete mellan Kellogg´s och Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
Läs mer...
Ny avskräckande design på cigarettförpackningar
Den amerikanska myndigheten för livsmedelssäkerhet, FDA, vill skruva upp varningarna på cigarettpaketen. Avskräckande bilder och varningstext ska täcka nästan halva paketet. Se videon här!
Läs mer...
terracycleimg_6763Använda kaffekapslar en guldgruva
Det amerikanska miljöföretaget TerraCycle har inlett ett unikt samarbete med Kraft Foods i Sverige. Efter att ha njutit en kopp Gevalia kan konsumenterna skicka in sina Tassimo kaffekapslar som TerraCycle återvinner eller omvandlar till bland annat handväskor och högtalare. Den nästan obefintliga konkurrensen på den Svenska marknaden inom segmentet gynnar bolaget.
”Det som förvånar oss är att det inte finns någon annan som gör som vi”, säger Chris Baker, vd och ansvarig för TerraCycles verksamhet i Europa.
Läs mer...
returpackwwf_029_largeReturpack: Burkpant räddar Östersjön - WWF får 1.7 Mkr
I går överlämnade Returpack en check på 1.7 Mkr till Världsnaturfonden WWF. Pengar som svenska folket samlat ihop genom att panta 17 miljoner privatimporterade burkar som normalt sätt inte ger någon pant. Världsnaturfonden kommer nu använda pengarna till projektet ”Rädda Östersjön”.
Läs mer...
potatisstillb1_largeNy design ökade försäljningen
Svegro tog under mässan Pack & Emballage hem 2010 års pris av Packaging Industry Awards i kategorin "Consumer Packaging ". Detta för ett nyskapande sätt att erbjuda en attraktiv produkt som tack vare sin kvalité och kreativa förpackningslösning resulterat i en försäljningsökning på 80 procent sedan årets början.

Läs mer...
Levande krabbor säljs i automater
I den japanska staden Nanjing finns det numer en matautomat där man kan köpa levande krabbor. Krabborna är av sorten Shanghai Hairy Crab och importeras från Kina. Genom att ha en låg temperatur i automaten går krabborna in i en djup sömn och ligger nästan orörliga. Men de kvickar till fort de tas ur automaten. Om en kund skulle få en död krabba från automaten så utlovar automatoperatören inte mindre än tre gratis levande krabbor i ersättning. Se Videon här!
Läs mer...
Konsumentföreningen Stockholm:
Svenskt kött är illrött och segt – byt förpackningsmetod!
I Norge packas skivat kött i en gasblandning som gör att mörning och hållbarhet gynnas. I Sverige har många livsmedelskedjor istället valt att packa kött i en gasblandning som gör köttet rött, med nackdelen att mörningsprocessen går tillbaka och köttet blir segt. Konsument-föreningen Stockholm (KfS) tycker att det är hög tid att man byter gasblandning i svenska köttförpackningar.
Läs mer...
absolut_glimmer_pm_101004__2__largeNyhet som glimrar
ABSOLUT GLIMMER säljs i begränsad upplaga i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 november 2010. Detta meddelar Pernod Ricard Sweden.
Läs mer...
akotlettNy design på mörpack
Scans mörpack-sortiment genomgår en stor designförändring med konsumenten i fokus.
– Konsumenterna vill lära sig mer om kött och få tillagningstips redan på förpackningen. Designen är även skapad för att ge associationer till den goda måltiden, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.
Läs mer...
Designpris till Skånemejerier
Skånemejeriers ost Brie Bistro har vunnit guld i den internationella designtävlingen Pentawards. Tävlingen, som avgjordes i Shanghai, är världens enda internationella tävling i förpackningsdesign. Brie Bistro vann i en av de tyngsta klasserna, den för Mejeriprodukter.

 

 

Läs mer...
Vitamin Well vann norskt pris
Den svenska vitamindrycken Vitamin Well har blivit utsedd till Årets innovationsprodukt på den norska butikskedjan Deli de Luca 2010. Som motivering till priset nämns bland annat att Vitamin Wells unika utformning blivit ett intressant alternativ för konsumenter som idag drivs av funktion och design.
Läs mer...
33-centilitersflaskor efterlyses
Mer än tre miljoner 33-centilitersflaskor fattas för att de svenska bryggerierna ska klara sin höstproduktion i returglas. Sveriges Bryggerier vädjar därför till de svenska konsumenterna att panta sina flaskor så snabbt som möjligt.
Läs mer...