Svenskar vill veta ursprung
Enligt en undersökning som genomförts i Sverige och tre andra EU-länder vill en majoritet av svenska konsumenter veta varifrån maten kommer. Intresset är störst inom produktgrupperna kött, mjölk, frukt och fisk.
Europeiska konsumentorganisationen BEUC, som genomfört undersökningen, konstaterar att 6 av 10 svenskar tycker att produktens ursprung är bland de viktigaste faktorerna när de väljer mat, tillsammans med faktorer som smak, pris och kvalitet. Detta skriver föreningen Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.
Kött är en extremt viktig produktgrupp enligt undersökningen. 83 procent anger köttet som viktigt. Därefter följer produktkategorierna mjölk (79 procent), mjölkprodukter (77 procent), fisk (75 procent) samt färsk frukt och grönsaker (74 procent).
– Konsumenterna som försöker göra medvetna matval hindras idag av bristen på information. Det här är egentligen en självklarhet, människor vill veta vad de stoppar i sig. Ursprungscensuren måste upphöra, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, och fortsätter:
– Idag finns det många förvirrande märkningar på exempelvis korv som marknadsförs med en svensk flagga på, trots att köttråvaran kommer från Danmark. Dessa oärliga marknadsföringsmetoder är helt oacceptabla. Både lagstiftare och företag har ett stort ansvar i att hjälpa konsumenten att kunna välja.
Sveriges Konsumenter kräver nu, tillsammans med BEUC och dess medlemmar, att ursprungsmärkning bör bli obligatorisk för alla köttprodukter, med information om var djuret är fött, uppfött och slaktat. Ursprungsmärkningen bör innefatta land eller region inom ett land, "EU" räcker inte. Märkningen för matens huvudingrediens bör definieras som produktionsplatsen för råvaran.
/FoodMonitor