300 000 Fairtrade-fikade
I onsdags, den 27 oktober, arrangerades Sveriges största fikapaus, Fairtrade Challenge. Runt om i hela landet fikades det på mer än 1500 platser och mer än 300 000 personer deltog och tävlade för att göra skillnad för odlare och anställda i utvecklingsländer.

aaaaaaaaaaaastuntitledOstar med lokal förankring
Skånemejerier lanserar två nya ostar, tillverkade av mjölk från gården Vasen i Nye utanför Vetlanda. Enligt företaget ett steg i ambitionen att erbjuda produkter med stark förankring till sin bygd, med tydligt ursprung och regional mjölkråvara.

utforande_svanen
ICA-butiker klarade
ny Svanenmärkning
Kraven för att få sin butik Svanenmärkt har skärpts i år. Bland annat är reglerna tuffare vad gäller sopsortering och energieffektivitet. Tolv ICA-butiker är först med att ha klarat de nya kraven, skriver Dagens Handel.

Carrefour fördubblar EMV-andel
Franska Carrefour, världens näst största dagligvarukedja, planerar att öka andelen EMV från 20 till 40 procent. Dessutom planerar man att i framtiden nöja sig med två leverantörer per varusort, vilket gör att konkurrensen mellan leverantörerna tätnar.

 Största Fairtrade-kampanjen
Den 18 oktober startar Fairtrade Fokus 2010, en två veckor lång kampanj med syfte att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter.
 – Varannan svensk har köpt minst en Fairtrade-märkt produkt under det senaste halvåret. Detta är bra, men vi kan ännu bättre säger Helena Markstedt (foto), generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

t20