Bergendahls satsar på emv
Enligt Bergendahls nya inköpsdirektör Mats Sjödahl kommer företaget inom två-tre år satsa på att ha en emv-andel på 10 procent. Samtidigt ska det värnas om varumärkesleverantörerna.

McDonald´s lovar hållbar fisk
Världens största restaurangkedja McDonald´s lovar att från och med oktober enbart servera miljöcertifierad fisk vid sina 7 000 restauranger i 39 länder i Europa.

citygrosssvensktkottmarkningSvenskmärkning
av chark
– City Gross först ut
Butikskedjan City Gross går före igen. Denna gång gäller det svenskmärkning av charkuterivaror, i samarbete med branschorganisationen Svenskt Kött och LRF. Märkningen ska göra de Svenska bönderna mer konkurrenskraftiga.

Kampanj för tydligare märkning
– Det är skamligt och obegripligt att handel och industri så länge i praktiken dolt vad maten och drycken innehåller. Detta ställer till stora problem i konsumenternas vardag, inte minst för alla allergiker, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Detta i samband med att Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm startar kampanjen ”Större text tack” för att innehållsförteckningar och annan information ska vara läsbara.

Blåvitt kommer tillbaka
Vecka 19 kommer ett tiotal produkter att återlanseras under varumärket Blåvitt i begränsad upplaga i Coops butiker. Detta som ett resultat av en färsk undersökning som visar 98 procent av Coops medlemmar minns varumärket.

Hagfors kommun stoppar sitt
egna olagliga flaskvatten
Det kommunala vattenverket i Hagfors har under en längre tid producerat ett kolsyrat flaskvatten kallat Ullenvatten. Men nu stoppar kommunens egna miljö- och byggnämnd flaskan och hänvisar till en EU-förordning.

cloettaimg_4316Konsumenter klagar på Cloettas låtsasblåbär
Godisbolaget Cloetta använder blåbärsarom istället för riktiga blåbär i sin Kexchoklad med blåbärssmak. Många konsumenter är upprörda och tycker att bolaget bedriver falsk marknadsföring. Det har Livsmedelsverket fått erfara.

 

Ny märkning för svensk chark
– Vi har länge tittat på att utforma en svenskmärkning av charkuterivaror och det är positivt att vi nu enats i detta gemensamma initiativ. Genom ”Märkeslyftet” gör vi det enklare för konsumenterna att göra medvetna val, säger Icas vd Kenneth Bengtsson i ett pressmeddelande.

morganzerneFairtrade passerade miljardgränsen
Fairtrade-märkta produkter i Sverige ökade med 18 procent under 2010 och uppgår för första gången till över en miljard kronor i konsumentvärde. ”Detta är framförallt goda nyheter för odlare och anställda i utvecklings­länder, som idag dessutom påverkas av de kraftigt stigande matpriserna världen över”, säger Morgan Zerne (foto), VD.

Många gillar närproducerat
En undersökning genomförd av Yougov visar att 54 procent av de svenska konsumenterna upplever att deras val i matbutiken påverkar miljön. Åtta av tio tycker att närproducerat klingar positivt.

Danskar gillar Fairtrade
Enligt Jyllands-Posten har försäljningen av Fairtrade-produkter ett rejält uppsving i Danmark. Hela 15 procent var ökningen 2010, detta medan utvecklingen i övrigt på marknaden stod stilla.

kivik-eko-samling-fril_1_new_largeNya ekologiska drycker
Kiviks Musteri meddelar att man nu lanserar EKO, ekologiska drycker i tre smakkombinationer som endast innehåller KRAV-godkända råvaror.

Mer ekomjölk till norrlänningarna
Under förra året ökade försäljningen av ekologiska produkter med 29 procent för Norrmejerier. Nu efterlyser föreningen fler ekologiska mjölkbönder.

 
marknadsrapport_new_large
Fler ställer om till KRAV
Igår presenterar KRAV sin marknadsrapport som ger en heltäckande bild av den ekologiska marknaden i Sverige under 2010. Bland annat ökade den totala försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt mat med cirka elva procent under 2010, enligt ett pressmeddelande från KRAV.

biofach_logo_main
BioFach med Sverige i fokus
Enligt Nordic Organics Sweden är nordisk mat den nya gastronomiska trenden i Europa. Därför kommer det att vara speciellt fokus på just Ny Nordisk Mat när den nordiska regionen visar upp det bästa inom ekologi på världens största ekologiska mässa: BioFach i Nürnberg i februari.

Garant blir klimatsäkrat
Axfood ska klimatsäkra samtliga produkter inom varumärket Garant. Första produkterna blir schampo, balsam, tvål och hudkräm.

etsika varor_samlingsbild
ICA märker sina etiska varor
Nu får ICA´s etiska varor etiketter med enhetlig design. Enligt ICA är detta ett steg i bolagets arbete för mänskliga rättigheter. Även varornas ursprung och vilken organisation som står bakom kommer att stå med (foto: ICA).

hackad_spenat_450g_svsigill_new_largeKlimatcertifierade grönsaker
Drygt 40 % av Findus grönsaker i dagligvaruhandeln är svenskodlade. Nu har Findus börjat införa klimatcertifiering på ett antal av de svenskodlade grönsakerna. Bakom klimatcertifieringen står Svenskt Sigill och Krav.

KRAV landar i Östersjön
”Nu kan konsumenterna äntligen köpa torsk från Östersjön som fångats på ett schysst sätt”, säger Bengt Larsson som varit yrkesfiskare i 20 år.
Den första fångsten av KRAV-godkänd Östersjötorsk ska enligt KRAV landas i Ronnebyhamn idag.

fikon_25020gÅrets ekologiska
fikon har landat
Saltå Kvarn lanserar nu årets skörd av soltorkade ekologiska fikon som just har kommit till Sverige. Företaget bidrar också med några tips och fakta om fikon – en av Sveriges stora vinterprimörer som kan användas till mer än de flesta känner till.

Här säljs den KRAV-märkta julskinkan
Ett nytt samarbete mellan KRAV-anslutna företag gör att nära fyra ton KRAV-märkt julskinka nu släpps direkt till marknaden.
”Det här är första gången som vi tillsammans med KRAV aktivt arbetat för att få ut mer äkta KRAV-julskinka till butikerna”, säger Thomas Östlund, VD för Svenskt Butikskött, som är en av de drivande aktörerna bakom samarbetet.

kraftfoodsmarsimg_4460Marabou åkte på nöten i Marknadsdomstolen
Matjätten Kraft Foods som äger Marabou tyckte att godistillverkaren Mars Sverige efterapar M:et i deras "M chokladdragérade jordnötter" med M:en i M&M´s. Nu har Marknadsdomstolen avgjort dispyten. Kraft Foods förlorar och måste betala Mars rättegångskostnader på totalt 834 000 kronor.

ekomustFörst med ekologisk julmust
I samband med att julmusten i år firar 100-års jubileum så lanserar Dagsmeja en helt ekologisk julmust under varumärket Naturfrisk. “Vi är förvånade över att de stora bryggerierna inte prioriterat att ta fram en ekologisk julmust och vi är tacksamma att Ørbæks bryggeri på eget initiativ gjort detta,” säger Patrick McGrail, VD.

Samtliga Willys miljömärkta
Nu har samtliga Axfoods Willysbutiker fått Bra Miljöval-märkning. Enligt Klimatsmart.se så har Willys i dag i snitt 600 ekologiska produkter i sitt sortiment och man säljer inte exempelvis fisk eller skaldjur som kommer från hotade bestånd eller som odlats med miljöförstörande metoder.

plommon-webTorkade, ekologiska
och energirika
​Saltå Kvarn meddelar att man nu lanserar energi – och näringsrika ekologiska plommon. De är av sorten La Petite d´Agen, har franskt ursprung, och odlas i Kalifornien. De har särskilt hög sockerhalt, tunt skal och mycket fruktkött. Trots den höga sockerhalten har plommonen också ett lågt GI-värde.

Livsmedelsverket: Sverige drar tillbaka förslag om miljösmarta matval
– Miljöhänsyn får stå tillbaka för frihandeln, säger Livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson, med anledning av att regeringskansliet beslutat dra tillbaka Livsmedelsverkets förslag till EU om råd om miljösmarta matval.

mscryggfile_av_torsk_390g_new_largeMSC-märkning ska lyfta Findus torskförsäljning
”Konsumenterna har kommit tillbaka till torsken efter debatten om torsk och uthålligt fiske. Mer än 70 procent av konsumenterna tycker att det är tilltalande att fisken kommer från ett hållbart fiske, säger Thomas Thorfinn.

Ramaskri om registreringsavgift för frösorter
Efter ramaskriet i media den senaste tiden om de nya EU-reglerna för bland annat registrering av frösorter, kommer Jordbruksverket nu med ett förtydligande.
”Jordbruksverket har den senaste veckan få ta emot många upprörda och engagerade synpunkter. Vi förstår att de nya reglerna väcker oro för att mindre vanliga frösorter inom småskalig– och amatörodling kommer att försvinna. I några olika bloggar och tidningar har avgifter för registreringen nämnts. Uppgifter som saknar faktagrund”, skriver myndigheten i en kommentar.

300 000 Fairtrade-fikade
I onsdags, den 27 oktober, arrangerades Sveriges största fikapaus, Fairtrade Challenge. Runt om i hela landet fikades det på mer än 1500 platser och mer än 300 000 personer deltog och tävlade för att göra skillnad för odlare och anställda i utvecklingsländer.

aaaaaaaaaaaastuntitledOstar med lokal förankring
Skånemejerier lanserar två nya ostar, tillverkade av mjölk från gården Vasen i Nye utanför Vetlanda. Enligt företaget ett steg i ambitionen att erbjuda produkter med stark förankring till sin bygd, med tydligt ursprung och regional mjölkråvara.

t20