svensktkottmarkeMartin & Servera inför helsvensk märkning
Tidigare har FoodMonitor rapporterat om restauranggrossisten Martin & Serveras initiativ att underlätta för upphandling av svensk mat. Nu introducerar bolaget "Svenskt kött"-märket på produkter med 100% svenskt kött.
 
Enligt branschorganisationen och samarbetspartnern Svenskt Kött efterfrågar kunder inom restaurang och storkök alltmer svenska produkter. Initiativet till märkningen är ett led i Martin & Serveras arbete för att stödja svensk livsmedelsproduktion och ska öka tillgängligheten av regionala och småskaliga produkter, enligt ett pressmeddelande.
 
Märket betyder att all köttråvara i produkten är från gris, nöt, och/eller får och lamm som är fött, uppfött, slaktat och styckat i Sverige och att hela produkten är tillverkad och förpackad i Sverige. Detta tydliggörs också i kundkommunikationen för Martin & Serveras verksamheter, bland annat i bolagets kampanjblad Färskvarubörsen.
 
Syftet är att Svenskt kött-märket ska underlätta för de kunder som vill försäkra sig om vilka produkter i kampanjen som innehåller 100% svenskt kött.
Martin & Serveras samarbete med Svenskt Kött är ett led i ett större samarbetsprojekt med LRF kring svenska livsmedel.
 
/Mats Holmström