Mer grönt ljus för fisken
Axfood har tecknat avtal med WWF om samarbete kring hållbart fiske. Syftet är att förbättra miljön i havet och som ett led i det se till att Axfood ska klara sitt mål att sälja hållbara fiskprodukter i kedjorna Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross, meddelas idag.
Enligt kedjan handlar det framförallt om att nå målet att bara sälja fisk med grönt ljus enligt WWF:s fiskguide 2020. Sedan 2008 har Axfood en fiskpolicy som bland annat innebär att koncernens butiker inte säljer fisk och skaldjur som har rött ljus i WWF:s fiskguide. Sedan dess har arbetet gått vidare t ex med att öka andelen miljömärkt fisk. Hemköpsfiskdiskar är certifierade enligt reglerna för Marine Stewardship Council, MSC.
Både Axfood och WWF har gått in med pengar för att utveckla metoder och redskap vid det svenska fisket av nordhavsräka för att öka mängden miljömärkta svenska räkor, meddelar man.
– Vi måste ständigt arbeta aktivt för att utveckla fiskdiskarnas innehåll. Det handlar om att lyfta fram bra alternativ, jobba med miljömärkningarna, kommunikation med kunderna med mera. Det kräver en ständig kunskapsöverföring och det kommer vi att få hjälp med av WWF. För kunderna är det viktigt att kunna lita på att fisken i våra butiker är hållbart fiskad eller odlad, kommenterar Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
Inger Näslund är expert inom marint och fiske på WWF.
– Alla måste dra sitt strå till stacken. Därför känns det väldigt positivt att en stor aktör som Axfood nu vill lägga in en högre växel och ytterligare bidra till ett mer hållbart utbud av fiskprodukter, säger hon i en kommentar.
/FoodMonitor