etsika varor_samlingsbild
ICA märker sina etiska varor
Nu får ICA´s etiska varor etiketter med enhetlig design. Enligt ICA är detta ett steg i bolagets arbete för mänskliga rättigheter. Även varornas ursprung och vilken organisation som står bakom kommer att stå med (foto: ICA).
 
”Som konsument är det inte alltid lätt att veta vad alla olika märkningar innebär. Det här är ett sätt för oss inom ICA att göra det enkelt och greppbart för våra kunder”, säger Kerstin Lindvall, chef för Corporate responsibility på ICA Sverige AB.
 
”När man köper de här varorna bidrar man till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för arbetare och bönder i mindre ekonomiskt utvecklade länder. Dessutom främjar man en långsiktig användning av naturens resurser.”
 
Enligt ICA kommer etiketterna att sitta på bolagets egna varor som är märkta Fairtrade, Utz eller Rainforest Alliance.
 
För närvarande har ICA cirka 35 produkter som ska omfattas av märkningen. Däribland choklad, bomull, kaffe, kakao, bananer och apelsiner.
 
/FoodMonitor
 
 
FoodMonitor-Fakta (källa: ICA):
 
Fairtrade
Fairtrade eller Rättvisemärkt är en unik produktmärkning. Genom att köpa en rättvisemärkt vara bidrar man till att odlare och anställda i utvecklingsländer kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Läs mer på: www.fairtrade.se
 
UTZ
UTZ betyder ”god” på mayaspråket quiché. UTZ utbildar bönder i affärsmannaskap för att skapa möjligheter till bättre levnadsvillkor och en hög och jämn kvalitet på grödorna. Läs mer på: consumer.utzcertified.org
 
Rain forest alliance
Rain Forest Alliance är en ideell naturskyddsorganisation som arbetar inom skogsbruk, jordbruk och turism. Läs mer på: www.rainforest-alliance.org