biofach_logo_main
BioFach med Sverige i fokus
Enligt Nordic Organics Sweden är nordisk mat den nya gastronomiska trenden i Europa. Därför kommer det att vara speciellt fokus på just Ny Nordisk Mat när den nordiska regionen visar upp det bästa inom ekologi på världens största ekologiska mässa: BioFach i Nürnberg i februari.
 
Sverige bildade tillsammans med de andra nordiska länderna satsningen Nordic Organics just för att med enad styrka locka världen att smaka på och upptäcka ekologiska livsmedel från Norden under mässdagarna i Nürnberg.
 
Under 2009 och 2010 har Sverige varit en av de ekologiska marknader i Europa som expanderat allra mest. Sverige har som målsättning att 20 % av den totala landarealen ska vara ekologiskt certifierad inom ett par år, varför man i år satsar extra kraft på Biofach.
 
“Det nordiska klimatet är unikt och optimalt för att odla vissa typer av råvaror.  Smakerna som råvarorna får är den viktigaste aspekten av det nordiska köket. Fokus i vår typiska nordiska matlagning ligger på kvalitet, renhet och enkelhet – att gå tillbaka till grunden och äta nordiska råvaror efter säsong. Allt detta harmoniserar med den ekologiska rörelsen”, säger Hansuno Krisch, Informationschef för Nordic Organics Sweden.
 
En av huvudattraktionerna i Nordic Organics 800 m2 stora monter kommer sannolikt att bli live-köket där mässbesökarna med egna ögon kan se hur vi nordiska råvaror tillagas. Välkända kockar från de nordiska länderna kommer att laga mat på plats i köket och erbjuda besökarna smakprover på förstklassiska nordiska råvaror, berättar man vidare.
 
Sverige kommer att representeras av kocken Paul Svensson, känd för sitt ekologiska och hållbara tänkande och som förespråkar den nordiska matkulturen.
 
/FoodMonitor