Kampanj för tydligare märkning
– Det är skamligt och obegripligt att handel och industri så länge i praktiken dolt vad maten och drycken innehåller. Detta ställer till stora problem i konsumenternas vardag, inte minst för alla allergiker, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Detta i samband med att Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm startar kampanjen ”Större text tack” för att innehållsförteckningar och annan information ska vara läsbara.
 
Konsumentföreningarna har gått igenom förpackningar i sju livsmedelskedjor: Ica, Coop, Hemköp, Willys, City Gross, Lidl och Vi. Slående ofta är informationen skriven med så liten och svårläst stil att det kan vara svårt att se vad där står, menar man i ett pressmeddelande. 
 
Föreningen Äkta vara håller med och stödjer kampanjen:
 
– Äkta vara har under många år fingranskat innehållsförteckningar och har ofta slagits av att läsbarheten är usel. Grundkraven måste vara att livsmedelsföretagen och förpackningsformgivarna följer de regler som finns, säger Björn Bernhardson, ordförande i föreningen.
 
Dålig läsbarhet är ett stort problem för allergiker och intoleranta. Men det är också ett bekymmer för den växande skara konsumenter som är intresserade av att veta vad maten innehåller och inte innehåller. Det är inte bara en fråga om läsbarhet, utan om läsförståelse, menar föreningen Äkta vara i ett pressmeddelande.
 
Märkningen Äkta vara finns på hyllkanterna hos den Den svenska Matrebellen, bland annat ett 60-tal City Grossbutiker, samt på direkt på varumärken som Kung Markatta, Guteglass och Chef in a box.
 
– Märket berättar att produkten är tillverkad av riktiga råvaror och är utan tillsatser (förutom bakpulver och fruktpektin), aromer och industriella ingredienser. Många konsumenter gillar märkningen och anser att den underlättar för dem att handla, säger Björn Bernhardson.
 
Konsumentorganisationerna meddelar att man nu överlämnar rapporten till Livsmedelsverket och den skickas även till branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel samt Sveriges Kommunikationsbyråer med uppmaning att ta ett gemensamt ansvar och producera förpackningar som alla kan läsa.
 
/FoodMonitor