Basic istället för Euro Shopper
Ica fasar ut varumärket Euro Shopper från de svenska butikerna och bildar istället ett nytt varumärke för lågprisvaror - Ica Basic. Detta rapporterar Dagens Handel.
 
– Vi gör lanseringen i ett läge när pris har blivit allt viktigare för våra kunder. För att bättre möta denna trend behöver vi förnya vårt lågpriserbjudande, säger Nina Jönsson, sortiments– och inköpsdirektör på Ica, till tidningen.
  
– Försäljningen av Euro Shopper har inte motsvarat förväntningarna och därför fasar vi successivt ut det. Vi har ett över produkterna, rensat i sortimentet och istället skapat ett eget lågprissortiment.

Ica Basic kommer att bestå av cirka 160 produkter i första skedet. Före årsskiftet ska sortimentet omfatta omkring 250 artiklar. ICA Basic bygger på de bästa varorna inom varumärket Euro Shopper men Ica har sett över sortimentet, rensat bort produkter och tagit bort tillsatsen glutamat, skriver Dagens Handel.
 
– Produkterna omfattas också av samma krav på matsäkerhet och etik som andra Icavaror, säger Nina Jönsson.
 
/FoodMonitor