markningensvensktkottStora frågetecken 
kring märkningen
Svenskt kött
Som FoodMonitor berättat om tidigare så vädrar branchorganisationen Svenskt Kött morgonluft med märkningen Svenskt kött efter alla skandalerna med det utländska köttet den senaste tiden. Men samtidigt finns det stora frågetecken kring hur bra märkningen egentligen har varit för handeln sedan den började tas i bruk för cirka två år sedan.
Läs mer...
Trenden går mot svenskt kött
15-17 februari, en vecka efter att hästköttsskandalen avslöjats, genomförde YouGov, på uppdrag av organsiationen Svenskt Kött, en konsumentundersökning om svenskarnas attityder till kött och charkuterier i allmänhet och svenskt kött i synnerhet. Drygt 6 av 10 är beredda att betala mer för svenskt kött än utländskt, vilket är en ökning från 53 procent 2011 till 62 procent.
Läs mer...
Bristande märkning
av chark och färdigmat
Enligt föreningen Äkta vara, som granskat Livsmedelsverkets rapport om hur väl kraven i livsmedelslagstiftningen efterlevs, råder stora brister i märkningen av färdigrätter och charkprodukter. Drygt 400 färdigrätter och charkprodukter ingick i granskningen.
Läs mer...
City Gross satsar på
ASC-märkt Pangasius
På måndag börjar City Gross sälja matfisken Pangasius från ASC-certifierade odlingar. Därmed hoppas man bli först av de stora kedjorna att erbjuda denna populära fisk i hållbar form.
Läs mer...
Brister i märkningen av matvaror
Av 142 kontrollerade produkter saknade mer än var tionde märkning på svenska och butiksförpackad mat visade sig brista i märkning vad gäller kontaktuppgifter, ingredienser och mängd. Detta är resultatet av en inspektion hos totalt 45 livsmedelshandlare i Haninge, Tyresö och Nynäshamns kommun.
Läs mer...
Livsmedelsjättar satsar miljoner för att hindra GMO-lagstiftning
Som FoodMonitor berättat om tidigare kommer invånarna i Kalifornien att den 6 november rösta om en lagstiftning som kräver att GMO-innehållande livsmedel måste märkas ut. Men flera stora livsmedelsföretag uppskattar inte initiativet och satsar nu stora belopp för att stoppa lagstiftningen.
Läs mer...
ArlaWellnesswebbild
Arla lanserar mjölk
med hälsopåståenden
Mjölkbolaget Arla meddelar att man från och med denna vecka börjar marknadsföra mjölkprodukter, drickyoghurt och mjölkdrycker, med specifika hälsopåståenden under märkningen Arla Wellness. Ingredienserna har enligt bolaget fått EU:s godkännande.
Läs mer...
Poängsystem för miljöåtgärder
Saltå Kvarn tar ett steg till i sin satsning på ekologiska kretsloppsjordbruk genom att införa ett poängsystem för frivilliga miljöåtgärder som ger gårdarna mer betalt. Syftet är att åstadkomma största möjliga miljönytta, meddelar bolaget.
Läs mer...
Coop slutar med
certifierade jätteräkor
Enligt Naturskyddsföreningen följer nu Coop andra aktörers initiativ och slutar att sälja den certifierade jätteräkan, även kallad tigerräka och scampi. Naturskyddsföreningen har i flera rapporter visat vilka svåra följder konsumtionen av jätteräkor får på de platser där räkorna odlas, dvs. även certifierade räkor. 
Läs mer...
akaviarMSC-märkt kaviar
Framfoods meddelar att man nu lanserar kaviar med den globala miljömärkningen MSC, under varumärket Isbjörnens kaviar. MSC är det certifieringssystem för vildfångad fisk som toppar rankningen av miljömärkningar för fisk enligt Världsnaturfonden, WWF.

 

 

 

 

Läs mer...
Felmärkta livsmedel stort
problem för allergiker
De nordiska livsmedelsmyndigheterna har undersökt om producenter och importörer i norden följer de regler som gäller för märkning av allergiframkallande ingredienser. Resultatet är dystert. 20 procent av de 1 095 kontrollerade produkterna var bristfälligt eller felaktigt märkta.
Läs mer...
ekomjolksm
Firar 20 ekologiska år med ökning
Skånemejeriers försäljning av ekologisk mjölk går mot trenden. Totalt har marknaden för ekomjölk inom dagligvaruhandeln minskat med 4-5 procent per år under de senaste tre åren. Skånemejeriers volym har under samma period ökar med 50%, från 5,45 till 8,25 miljoner kilo. Detta meddelar Skånemejerier i ett pressmeddelande.
Läs mer...
ejmundsgardimg_0683Snart klimatcertifierat nötkött i butikshyllorna
Inom två veckor ska det första klimatcertifierade nötköttet nå den svenska dagligvaruhandeln. Det meddelar certifieringsorganisationen Svenskt Sigill idag. Första leverantör ut är Ejmunds gård på Gotland.
– För oss är det viktigt att göra vad vi kan för att minska nötkreaturens klimatpåverkan, säger Odd Norman på Ejmunds gård.
Läs mer...
amrketÄkta vara blir ”Ä”
City Gross satsade i oktober 2009 på att tillsammans med konsumentföreningen Äkta vara göra det enklare för konsumenten att handla mat utan tillsatser. Nu meddelar Bergendahls att man tar nästa steg genom att göra märkningen tydligare. Märkningen utvecklas från ” Äkta Vara” till ”Ä” och införs samtidigt  på hyllkantsetiketter för 600 varor på City Gross.
Läs mer...
Mängder av ägg slängs i onödan
I andra EU-länder förvaras ägg i rumstemperatur vilket ger kortare hållbarhet. Därför finns en gemensam EU- regel om 28 dagars bäst före-datum. Detta trots att äggen, om de förvaras i kyla som de till största delen gör i Sverige, håller god kvalitet minst en månad till. Dessutom får inte äggen vara kvar i hyllorna senare än 7 dagar före bäst före-datum. En mycket olycklig EU-regel, anser Konsumentföreningen Stockholm som tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel genomfört en undersökning om hur ägg förvaras i butik och i hemmen, och som nu uppmanar Livsmedelsverket att snabbt få till en ändring av regeln.
Läs mer...
fbmFairtrade ökade 17 procent
Trots att handeln som helhet stod stilla ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige med 17 procent under 2011 till 1,2 miljarder kronor. Detta enligt ett pressmeddelande från Fairtrade Sverige.
Läs mer...
Ny scanner gör
streckkoder överflödiga
Elektroniktillverkaren Toshiba har tagit fram en scanner till stormarknader som inte läser streckkoder utan istället känner igen föremål. Tekniken fungerar på samma sätt som system som redan idag används för ansiktsigenkänning. (VIDEO)
Läs mer...
Försäljningen av
KRAV-kött ska dubbleras
Svenskt Butikskött och KRAV meddelar att man inleder ett samarbete för att stimulera efterfrågan på KRAV-märkt kött. Målet är att dubblera försäljningen under de närmsta åren. Bland annat kommer man arbeta direkt med butiker för att öka synligheten och konsumentens förståelse för vad KRAV-märktkött innebär.
Läs mer...
Coca-Cola och Pepsi ändrar recept för att undkomma cancervarning
Läskjättarna Coca-Cola och Pepsi vill undvika att deras koladrycker tvingas bära en cancervarning i USA. Läsken innehåller färgämnet 4-MEI i för höga halter. Därför ändrar bolagen nu sina recept på den marknaden. Det är ännu oklart om svenska produkter kommer att påverkas.
Läs mer...
svensktkottmarkeMartin & Servera inför helsvensk märkning
Tidigare har FoodMonitor rapporterat om restauranggrossisten Martin & Serveras initiativ att underlätta för upphandling av svensk mat. Nu introducerar bolaget ”Svenskt kött”-märket på produkter med 100% svenskt kött.
Läs mer...