anna-ute_new_largeNu finns MSC-certfierad östersjötorsk i frysdisken
 – Valet av fisk gör skillnad. En tydlig märkning är ett villkor för konsumenterna ska kunna välja hållbar fisk. Vi vill vara världsledande på hållbar mat och vårt mål är att hela sortimentet av vildfångad fisk ska vara MSC -certifierat senast 2012, säger Anna Broekman (foto), kommunikationschef på Findus, som knappt ett decennium efter att forskarna larmade om det allvarliga läget för torsken nu lanserar den första MSC-märkta Östersjötorsken i frysdisken.
Läs mer...
balsamicocrema2Nytt, krämigt, ekologiskt
Saltå Kvarn meddelar att man nu lanserar en röd och en vit ekologisk balsamicocreme från Modena i Italien. Båda med ett egenutvecklat helt naturligt förtjockningsmedel.
Läs mer...
Basic istället för Euro Shopper
Ica fasar ut varumärket Euro Shopper  från de svenska butikerna och bildar istället ett nytt varumärke för lågprisvaror - Ica Basic. Detta rapporterar Dagens Handel.
Läs mer...
froosh
Better than botox?
Smoothieföretaget Froosh meddelar att man under september kommer att lansera nya etiketter med helt nya budskap som en del av ett nytt kommunikationskoncept. Snart kommer konsumenterna att mötas av djärva budskap som ”better than botox” och ”new improved you”.
Läs mer...
akravBåde KRAV – och ursprungsmärkt
För att det ska bli lättare att välja lokalt producerad KRAV-certifierad mat i butiken kan KRAV-anslutna företag välja att komplettera med en ursprungsmärkning. Nu börjar de första produkterna dyka upp i butik. Orust-Grönt är en av de allra första med märkningen, enligt KRAV.
Läs mer...
Ekomjölk slår rekord
Under årets första fem månader ökade andelen ekologisk mjölk från 9,1 procent för helåret 2010 till 11,5 procent. Detta rapporterar Ekoweb.
Läs mer...
Hårdare krav på KRAV-bönderna
Certifieringsorganisationen KRAV ska skruva upp antalet oanmälda kontroller bland sina anslutna Svenska bönder. Det har KRAVs styrelse beslutat.
Läs mer...
ekologisk_dinkelgrot_med_rispuffar_och_hallon_webb_new_largeMer ekologisk barnmat
Den ökande ekologiska trenden gäller i högsta grad även för barnmat. Enligt Semper säger sju av tio småbarnsföräldrar att de vill köpa mer ekologisk barnmat. Därför satsar Semper nu på att bredda sitt ekologiska sortiment och lanserar serien Eco.
Läs mer...
Bergendahls satsar på emv
Enligt Bergendahls nya inköpsdirektör Mats Sjödahl kommer företaget inom två-tre år satsa på att ha en emv-andel på 10 procent. Samtidigt ska det värnas om varumärkesleverantörerna.
Läs mer...
McDonald´s lovar hållbar fisk
Världens största restaurangkedja McDonald´s lovar att från och med oktober enbart servera miljöcertifierad fisk vid sina 7 000 restauranger i 39 länder i Europa.
Läs mer...
citygrosssvensktkottmarkningSvenskmärkning
av chark
– City Gross först ut
Butikskedjan City Gross går före igen. Denna gång gäller det svenskmärkning av charkuterivaror, i samarbete med branschorganisationen Svenskt Kött och LRF. Märkningen ska göra de Svenska bönderna mer konkurrenskraftiga.
Läs mer...
Kampanj för tydligare märkning
– Det är skamligt och obegripligt att handel och industri så länge i praktiken dolt vad maten och drycken innehåller. Detta ställer till stora problem i konsumenternas vardag, inte minst för alla allergiker, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Detta i samband med att Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm startar kampanjen ”Större text tack” för att innehållsförteckningar och annan information ska vara läsbara.
Läs mer...
Blåvitt kommer tillbaka
Vecka 19 kommer ett tiotal produkter att återlanseras under varumärket Blåvitt i begränsad upplaga i Coops butiker. Detta som ett resultat av en färsk undersökning som visar 98 procent av Coops medlemmar minns varumärket.
Läs mer...
Hagfors kommun stoppar sitt
egna olagliga flaskvatten
Det kommunala vattenverket i Hagfors har under en längre tid producerat ett kolsyrat flaskvatten kallat Ullenvatten. Men nu stoppar kommunens egna miljö- och byggnämnd flaskan och hänvisar till en EU-förordning.
Läs mer...
cloettaimg_4316Konsumenter klagar på Cloettas låtsasblåbär
Godisbolaget Cloetta använder blåbärsarom istället för riktiga blåbär i sin Kexchoklad med blåbärssmak. Många konsumenter är upprörda och tycker att bolaget bedriver falsk marknadsföring. Det har Livsmedelsverket fått erfara.

 

Läs mer...
Ny märkning för svensk chark
– Vi har länge tittat på att utforma en svenskmärkning av charkuterivaror och det är positivt att vi nu enats i detta gemensamma initiativ. Genom ”Märkeslyftet” gör vi det enklare för konsumenterna att göra medvetna val, säger Icas vd Kenneth Bengtsson i ett pressmeddelande.
Läs mer...
morganzerneFairtrade passerade miljardgränsen
Fairtrade-märkta produkter i Sverige ökade med 18 procent under 2010 och uppgår för första gången till över en miljard kronor i konsumentvärde. ”Detta är framförallt goda nyheter för odlare och anställda i utvecklings­länder, som idag dessutom påverkas av de kraftigt stigande matpriserna världen över”, säger Morgan Zerne (foto), VD.
Läs mer...
Många gillar närproducerat
En undersökning genomförd av Yougov visar att 54 procent av de svenska konsumenterna upplever att deras val i matbutiken påverkar miljön. Åtta av tio tycker att närproducerat klingar positivt.
Läs mer...
Danskar gillar Fairtrade
Enligt Jyllands-Posten har försäljningen av Fairtrade-produkter ett rejält uppsving i Danmark. Hela 15 procent var ökningen 2010, detta medan utvecklingen i övrigt på marknaden stod stilla.
Läs mer...
kivik-eko-samling-fril_1_new_largeNya ekologiska drycker
Kiviks Musteri meddelar att man nu lanserar EKO, ekologiska drycker i tre smakkombinationer som endast innehåller KRAV-godkända råvaror.
Läs mer...