Förpackningar & Design
Produktnytt:
Havrebräck i valfri storlek
Vecka 15 lanserar Polarbröd ett hårt tunnbröd från bageriet i lilla orten Bredbyn i Norrbotten. Genom de praktiska perforeringarna kan brödet serveras både som smala brödsticks eller som en större bit bröd, meddelar man.
Hallå där: Nina Kask
The Packaging Arena uppmanar nu allmänhet, branschföreträdare och företag att skicka in nya, kreativa lösningar inom förpackningsområdet. Tillsammans med WDO Innovation lanserar man nämligen utmaningen Hållbara Förpackningar. FoodMonitor ställde några frågor till projektledare Nina Kask och hennes kollegor.
Läs mer...
Starbucks och Arla rullar ut kyld espresso
Under våren kommer alla som älskar att dricka kaffejätten Starbucks espresso få ett nytt alternativ. Då rullar Starbucks i samarbete med mjölkbolaget Arla ut en 200 milliliters kyld Doubleshot® Espresso i dagligvaruhandeln.
Förbättrad pastejförpackning
2012 åt vi ca 8 629 ton leverpastej i Sverige, vilket motsvarar ungefär 1 kg per person och år. Det konstaterar Pastejköket som nu lanserar bakad pastej i en miljövänligare förpackning som är enkelt återslutningsbar.
Enklare återvinning och mindre svinn
Arla lanserar en kartongförpackning för fil och yoghurt med en ny funktion: En separerbar topp som gör den lättare att källsortera och som också ska kunna bidra till att förebygga matsvinn genom att man lättare får ut hela innehållet ur förpackningen.
Hamburgerkedja börjar med
ätbara omslagspapper
Den brasilianska hamburgerkedjan Bob:s har startat en annonskampanj där man erbjuder sina kunder ätbara omslagspapper till hamburgarna. Enligt bolaget är hamburgarna så goda att kunderna helt enkelt måste sätta tänderna i dem direkt och inte har tid att ta bort omslagspappret. (VIDEO)
Pepsi + Beyoncé = sant
Pepsi siktar som tidigare högt i valet av samarbetspartner. Nu inleder bolaget ett unikt samarbete med en av världens största musikstjärnor just nu – Beyoncé. Beyoncé kommer medverka i Pepsis kommunikation det kommande året, såsom reklamfilmer, annonser, samt även pryda Pepsis burkar och flaskor som hon varit med och designat, meddelar PepsiCo.
Kronägg fyller jämt
Kronägg fyller 80 år den 12 september och passar på att uppmärksamma ägget. I samband med 80-årsdagen lanseras en särskild jubileumsförpackning med extra stora ägg. Man har också tagit fram en tävling som finns på hemsidan, där man kan vinna en resa för två till London.
Jean Paul Gaultier i samarbete med Coca-Cola
Coca-Cola har utnämnt den världsberömde modedesignern Jean Paul Gaultier till Creative Director för varumärket Coca-Cola light under 2012. Gaultier kommer att genomföra ett flertal kreativa projekt, bland annat kommer han att designa en kollektion flaskor med tillhörande reklamkampanj och personligen uppträda i en serie humoristiska kortfilmer som går under namnet The Serial Designer.
Mjölk med OS-motiv
Arla meddelar att man i dagarna lanserar mjölkförpackningar med idrottstema, ett första steg i det samarbete bolaget i höstas inledde med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) för att lyfta mjölken som en naturlig del i ett aktivt liv och en hälsosam livsstil. Under fem månader kommer de klassiska ränderna på mjölkförpackningarna bytas ut mot specialdesignade idrottsmotiv.
Mer kyckling åt svenskarna
Danska Rose Poultry meddelar att en insats nu inleds för att inspirera svenskarna att äta mer färsk kyckling. Inte minst ekologiska, smaksatta och marinerade produkter. Därför lanserar nu en ny serie kylda produkter med ny, innovativ design.
Tetra Pak vill återvinna mera
Tetra Pak utökar sitt samarbete med Världsnaturfonden genom en satsning på att öka materialåtervinningen. Konsumenter, skolelever och de egna medarbetarna ska engageras. "Vi svenskar är duktiga på återvinning av till exempel glas och tidningar men av någon anledning går det sämre med kartongförpackningar. Vi vill därför utmana hushållen i Sverige till en förbättring", säger Erik Lindroth (foto), miljödirektör, Tetra Pak Sverige.
Froosh vann designpris i London
Det svenska smoothieföretaget Froosh meddelar att man i februari månad vann guld vid Design Effectiveness Awards 2012 i London. ”Försäljningen ökar kraftigt och det beror till stor del på den nya varumärkesidentiteten”, kommenterar Jimmy Ramstedt, Frooshs Country Manager i Sverige.
Ny användar – och miljövänlig förpackning
Lagom till mässan Anuga FoodTec (27-30 mars) lanserar Ecolean sin senaste förpackningsinnovation; aseptiska portionsförpackningar med valfritt inbyggt sugrör. Människor är mer på språng än tidigare vilket lett till ett behov av mindre förpackningar och enportionslösningar, menar bolaget.
Mindre förpackningar för mindre matsvinn
GoGreen vill dra sitt strå till stacken vad gäller matsvinnet. Bolaget meddelar att man nu minskar förpackningsstorleken på ett antal produkter. från 380 till 285 gram. Detta för att undvika halvtomma förpackningar i kylskåpet och därmed underlätta för konsumenterna.
Istället för kaffe
- inhalera koffein?
Professor David Edwards vid Harvard University tror sig ha kommit på nästa nya trend när det gäller att konsumera koffein - en slags inhalator. Hans produkt heter AeroShot och har nyligen börjat säljas i USA i små butiker och på nätet.
Energi med återförslutning
Burn Blue Refresh är först ut på den svenska marknaden med en burk som går att återförsluta, meddelar Coca-Cola Enterprises i Sverige. Den nya förpackningslösningen har vunnit flera innovationspriser sedan lanseringen i Frankrike 2008, där den även vunnit priset ”Can of the year 2008.”
Skånemejerier väljer miljövänligare förpackningsmaterial
Mejeribolaget Skånemejerier byter förpackningsmaterial till sina mjölkförpackningar. Det nya kartongmaterialet innnehåller oblekt papper och kallas för Duplex. Enligt bolaget är det mindre energikrävande att tillverka.
Havre i ny förpackning
Oatly lanserar en ny förpackning till de havredrycker som finns i smakerna Blåbär & tranbär och Jordgubb & skogsbär. Den nya förpackningen är enligt Oatly både drickvänlig och behändig, den får enkelt plats i såväl väskan som träningsbagen.
Praktiskt designad mandelmassa
Odense har utvecklat en ny förpackning till sin storsäljande mandelmassa, som går att återförsluta. Dessutom har massan lagts på ett graderat tråg som gör det enklare att få rätt mängd till baket.
Konceptlösning för
brödbak vann designpris
Den 4 oktober avgjordes Korsnäs PIDA – Packaging Impact Design Award på Fotografiska i Stockholm. Korsnäs meddelar att vinnaren blev ”Bas/Brödföda”, en konceptlösning för brödbak där miljöaspekten och konsumentbeteendet står i fokus.
Ekologisk barnmat
på stark frammarsch
Ella´s Kitchen lanserades av Ellas pappa Paul Lindley (foto) 2006 i Storbritannien. Sedan dess har det gått framåt i rekordfart för den innovativa, ekologiska barnmaten. Den 15 september fick Ella’s Kitchen utmärkelsen Årets Produkt inom dagligvaruhandeln i Sverige, ett pris som delas ut av Fri Köpenskap.
Ny design
med svensk prägel
Scan gör en satsning på bassegmentet under hösten, vilket innebär en ny design med tydligare svenskmärkning, ett uppdaterat sortiment och återförslutning med lock.
Nydesignad havreklassiker
Quaker Havrefras lanserades i Norden redan 1961 och har blivit ett välkänt varumärke bland konsumenterna på den nordiska marknaden. För att ytterligare öka varumärkeskännedomen meddelar Quaker Oats Scandinavia att man nu uppgraderar Havrefras varumärke, IT-strategi, design och verbala identitet.
Monster ska kränga
Arla´s mjölk i skolan
Lagom till den nya skolstarten har mjölkbolaget Arla tagit fram en ny strategi för att få skolbarnen att välja mjölk – monster på Milkbarmaskinerna.
Budweiser´s ölburk får ny design
Ölbolaget Budweiser har avtäckt en ny design på sin ölburk. Det är den 12 i raden sedan bolaget började sälja öl på burk år 1936.
Nya färdigrätter
i ny förpackning
Findus nya koncept World Selection finns nu ute i butikerna. Tanken är att erbjuda fräscha lunchalternativ med smaker från världens alla hörn i en helt ny typ av förpackning inspirerad av take away-boxen. Locket behålls på vid tillagning, rivs sedan av och man kan äta direkt ur skålen.
Kapselmaskin nu även för mjölkersättning
Nu finns även en kapselmaskin för de minsta barnen. Matjätten Nestlé har tagit fram ett system för mjölkersättning för spädbarn som liknar den mycket lönsamma Nespresso kaffemaskinen. Den nya maskinen kallas BabyNes.
Ekokryddor i ny skrud
Santa Maria relanserar sitt ekologiska kryddsortiment med en ny förpackningsdesign. Målet är att det ska bli lättare att hitta och välja de ekologiska alternativen, enligt bolaget.
Världens första mjölkflaska i kartongmaterial
Förpackningsjätten Tetra Pak utvecklat världens första aseptiska mjölkflaska gjord i kartong, kallad Tetra Evero Aseptic. Först ut är en enlitersflaska för den Spanska marknaden.
Sida 2 av 4