Förpackningar & Design
Nydesignad Tropicana
Tropicana utökar sitt sortiment med en transparent PET-förpackning på 0,85 liter. Den nya flaskan har tagits fram med en ren design som tydligt ska kommunicera värdena hög kvalitet, god smak och naturligt innehåll. Flaskan lanseras nu i Sverige i tre smaker: Stormy Orange, Cloudy Apple och Sunny Clementine.
Nydesignad 50-åring
Festis firar 50-år och har inför jubileet fått en uppdaterad design, ny kommunikation och mer lekfulla namn. Dessutom två nyheter – ”Mr strawberry & Mrs Yumberry who met online” och ”Guavas and bananas who are afraid of heights”.
Matlådan som
håller kylan
Carolina Sundberg tröttnade på att skicka iväg sina barn till skolan med luncher som hon visste skulle hinna bli ofräscha innan det var dags att äta dem. Därför skapade hon Frozzypack, en matlåda med inbyggd kylning som håller maten fräsch och sval ända fram till lunch.
Genombrott:
Pepsi gör världens första flaska av 100 procent växtmaterial
Idag avslöjade läskjätten Pepsi att bolaget tagit fram en flaska som framställts till 100 procent av växtmaterial (bilden, foto: PepsiCo). Nyheten förvånar många bedömare som trodde att genombrottet låg långt fram i tiden.
Returpack och
Malmö Airport
satsar gemensamt
Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, vill öka antalet återvinningsställen i offentliga miljöer. Tillsammans med Malmö Airport, Swedavia genomförs nu ett test där pantautomater sätts ut i terminalen. Pantpengarna går oavkortat till Läkare Utan Gränser.
Corn Flakes-förpackningar
läcker mineraloljor
Schweiziska forskare har funnit att mättade mineraloljor från förpackningar gjorda av återvunnet papper kan läcka in i det förpackade livsmedlet i farliga mängder. Nu överväger flingjätten Kellogg´s att minska halterna i sina förpackningar.Det rapporterar Daily Mirror.
Barnmatsförpackningar upcyclas
Barnmatstillverkaren Ella’s Kitchen har inlett ett samarbete med miljöteknikbolaget TerraCycle för att upcycla använda barnmatsförpackningar till bland annat hakklappar, väskor och blomkrukor.
Retrodesignad 40-åring
I år fyller varumärket Zeta fyrtio och Fernando Di Luca, som 1974 lyckades med att introducera olivolja på den svenska detaljhandeln, har valt att ta fram en 100 procent italiensk olivolja i en retrodesignad jubileumsburk i plåt. Detta för att fira idén som inte många trodde på några år tidigare.
Lätt att lyckas med fisk
Ryggfiléer av torsk med örtsmör, citron och persilja - som ångtillagas direkt i påsen i ugnen. Detta är Findus nya grepp för att nå de konsumenter som tycker att fisk är svårt att tillaga och få bra resultat. Med torsk i ugnspåse ska alla konsumenter kunna få ett perfekt resultat, varje gång.
Innovativ nyhet för hantering av lösgodis
Det Arvikabaserade företaget Click Candy har utvecklat en unik automat, avsedd enbart för godisförsäljning. Allt började med en fundering från Frida Gunstad, som parallellt med sina universitetsstudier jobbade i en livsmedelsbutik och uppmärksammade dagens hantering av lösgodis. ”Den måste gå att göra fräschare och trevligare”, var hennes tanke.
Heinz nya pumpflaska
ska erövra barnfamiljerna
Ketchupindustrin har bråda dagar. Massiva reklamkampanjer ska få svenskarna att köpa mer. Nu lanserar ketchupjätten Heinz sin hittills största konsumentförpackning. 1.5 kilo med pump.
Italien förbjuder plastpåsar
Miljöorganisationerna jublar över den Italienska regeringens beslut att förbjuda engångspåsar i plast. Italien står för 25 procent av den totala produktionen av plastpåsar i Europa. Enligt WWF använder italienarna 20 miljoner plastpåsar varje år. Förbudet trädde i kraft i årsskiftet. Se videon här!
Hemköp inför plastkassar av förnyelsebar råvara
Butikskedjan Hemköp meddelar att man som första bolag i Sverige introducerar en plastkasse tillverkad av förnyelsebar råvara (bilden, foto: Axfood). Enligt bolaget är kassen tillverkad av grön polyetylen som ska minska koldioxidutsläppen med 70-75 procent jämfört med en vanlig kasse.
Franskt vatten med japansk design
Evians designsamarbeten har rönt stor uppmärksamhet genom åren, inte minst i Sverige där de årliga, begränsade specialflaskorna snabbt sålt slut. Bakom årets blommande design står den japanske toppdesignern Issey Miyake.
Procordias förpackningar blir klimatsmarta
Matjätten Procordia meddelar att man ska börja använda förpackningar som är framtagna av FSC®(Forest Stewardship Council)-certifierad skog under nästa år (foto: Procordia).
Små köttproducenter väljer
vakuumförpackning
För att kött ska se fint rött och fint ut i dagligvaruhandelns konsumenttråg tillsätts syrgas. Men det gör att mörningsprocessen stoppas och köttet håller kortare tid. Nu börjar allt fler småskaliga köttproducenter erbjuda vakuumförpackat kött för kvalitetens skull. Ejmunds Gård på Gotland är senast i raden (foto: Ejmunds Gård).
Pappersförpackningar är miljövänliga – enligt Svenska folket
Svenskarna gillar pappersförpackningar och tycker de är miljövänliga. Det framgår av en undersökning som branschorganisation Grafiska Företagens Förbund låtit göra (foto: Grafiska Företagens Förbund).
20 mm spar 2000 ton växthusgaser
Genom att gå över till så kallade ”shortneck-flaskor”, en PET-flaska med kortare hals och kapsyl, minskar Coca-Cola i Sverige sin materialåtgång med totalt 562 981 kg per år, meddelar man.
Klart med Kalixlöjrom inom EU
Nu är det äntligen klart. Skyddad ursprungsbeteckning kan sättas på förpackningar med certifierad Kalixlöjrom. Beslutet om skyddet har publicerats i EU:s officiella tidning.
Anrikt pappersbolag utmanar förpackningsjättar
Fredrik Carlsson som är försäljningschef hos pappersgrossisten Antalis Sverige har fått ett stort uppdrag av bolagets styrelse. Han ska inom fem år ta fem procent av den svenska marknaden för sekundära förpackningsmaterial som wellpapplådor, tejp, och sträckfilm.
”Inom fem år ska vi nå en försäljning på 170 miljoner. Det är en satsning mot en helt ny kundkrets”, säger han.
Inger Nyberg från Gävle får pryda nya Special K
Kellogg´s utlyste i oktober en tävling på sin webbsida www.minspecialk.se, där de tävlande fick skicka in en bild på sig själva och berätta om sina erfarenheter av bröstcancer. Nu har Inger Nyberg från Gävle utsetts som vinnare. Hon får pryda den sista förpackningen av fem i en serie som ingår i ett samarbete mellan Kellogg´s och Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj.
Ny avskräckande design på cigarettförpackningar
Den amerikanska myndigheten för livsmedelssäkerhet, FDA, vill skruva upp varningarna på cigarettpaketen. Avskräckande bilder och varningstext ska täcka nästan halva paketet. Se videon här!
Använda kaffekapslar en guldgruva
Det amerikanska miljöföretaget TerraCycle har inlett ett unikt samarbete med Kraft Foods i Sverige. Efter att ha njutit en kopp Gevalia kan konsumenterna skicka in sina Tassimo kaffekapslar som TerraCycle återvinner eller omvandlar till bland annat handväskor och högtalare. Den nästan obefintliga konkurrensen på den Svenska marknaden inom segmentet gynnar bolaget.
”Det som förvånar oss är att det inte finns någon annan som gör som vi”, säger Chris Baker, vd och ansvarig för TerraCycles verksamhet i Europa.
Returpack: Burkpant räddar Östersjön - WWF får 1.7 Mkr
I går överlämnade Returpack en check på 1.7 Mkr till Världsnaturfonden WWF. Pengar som svenska folket samlat ihop genom att panta 17 miljoner privatimporterade burkar som normalt sätt inte ger någon pant. Världsnaturfonden kommer nu använda pengarna till projektet ”Rädda Östersjön”.
Ny design ökade försäljningen
Svegro tog under mässan Pack & Emballage hem 2010 års pris av Packaging Industry Awards i kategorin "Consumer Packaging ". Detta för ett nyskapande sätt att erbjuda en attraktiv produkt som tack vare sin kvalité och kreativa förpackningslösning resulterat i en försäljningsökning på 80 procent sedan årets början.
Levande krabbor säljs i automater
I den japanska staden Nanjing finns det numer en matautomat där man kan köpa levande krabbor. Krabborna är av sorten Shanghai Hairy Crab och importeras från Kina. Genom att ha en låg temperatur i automaten går krabborna in i en djup sömn och ligger nästan orörliga. Men de kvickar till fort de tas ur automaten. Om en kund skulle få en död krabba från automaten så utlovar automatoperatören inte mindre än tre gratis levande krabbor i ersättning. Se Videon här!
Konsumentföreningen Stockholm:
Svenskt kött är illrött och segt – byt förpackningsmetod!
I Norge packas skivat kött i en gasblandning som gör att mörning och hållbarhet gynnas. I Sverige har många livsmedelskedjor istället valt att packa kött i en gasblandning som gör köttet rött, med nackdelen att mörningsprocessen går tillbaka och köttet blir segt. Konsument-föreningen Stockholm (KfS) tycker att det är hög tid att man byter gasblandning i svenska köttförpackningar.
- Skriven av /FoodMonitor
Nyhet som glimrar
ABSOLUT GLIMMER säljs i begränsad upplaga i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 november 2010. Detta meddelar Pernod Ricard Sweden.
- Skriven av /FoodMonitor
Ny design på mörpack
Scans mörpack-sortiment genomgår en stor designförändring med konsumenten i fokus.
– Konsumenterna vill lära sig mer om kött och få tillagningstips redan på förpackningen. Designen är även skapad för att ge associationer till den goda måltiden, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.
Designpris till Skånemejerier
Skånemejeriers ost Brie Bistro har vunnit guld i den internationella designtävlingen Pentawards. Tävlingen, som avgjordes i Shanghai, är världens enda internationella tävling i förpackningsdesign. Brie Bistro vann i en av de tyngsta klasserna, den för Mejeriprodukter.
Sida 3 av 4