kaffe_paus_orig_largeKaffesmaken viktigast
En ny Sifoundersökning på uppdrag av Statoil visar att smaken är viktigast när svenska folket köper kaffe på café eller i servicebutik och för knappt var tredje person är det att kaffet är nybryggt och nymalet viktigast. Att kunna ta med sig kaffet är viktigare för yngre än för äldre.
 
63 procent uppger att smaken är det viktigaste när de köper kaffe på café eller i servicebutik. Bland unga (15-29 år) är det i större utsträckning viktigt att man kan ta med sig kaffet än för personer i övriga åldersgrupper.
 
– Undersökningen bekräftar inte helt oväntat att det är smaken på kaffe som är det viktigaste. Men den visar också att kaffe har blivit en självklar snabbdryck i vardagen som man gärna vill ta med sig när man är på språng eller köper när man vill ta en paus.
 
– Vi ser att många, både i tätort och på landsbygden, köper vårt färskmalda kaffe och tycker att det är ett smidigt sätt att få sig en kopp på vägen, säger Helen Mellde, ansvarig för mat och dryck på Svenska Statoil.
 
Källa: Statoil

 

t20