Nestlé skär ned på socker och salt
Innan år 2015 ska schweiziska livsmedelsjätten Nestlé och dess partner för produktion av frukostptodukter, General Mills, drastiskt ha dragit ned såväl socker som saltinnehållet i minst 20 av bolagets populäraste produkter. Produkterna säljs i 140 länder i världen inklusive USA. Detta rapporterar italienska nyhetssajten Il fatto alimentare.
Nestlé gick ut med informationen att bara på marknaderna utanför USA så säljer man 3,5 miljarder portioner med frukostflingor och liknande produkter per år, till ett värde på över 25 miljarder dollar.
Sockerinnehållet hos produkterna kommer inte att få överskrida 9 gram per portion vilket i vissa produkters fall – som Cheerios med honung – innebär en nedskärning på över 30 procent. Saltinehållet får i sin tur inte överskrida 135 milligram per portion. Liknande regler gäller också innehållet av kalcium, fullkornsmjöl och och kalorier, som inte får överskrida 200 kalorier per portion serverad med mjölk.

Enligt bolaget är åtgärden en etapp i arbetet som påbörjades redan 2003, med målet att få fram hälsosammare livsmedel.
/FoodMonitor

t20