Fett och protein ökar
Mejeriprodukter med hög fett- och proteinhalt ökade kraftigt under 2012. Det visar Arlas årsrapport Mjölkåret 2012. En stor anledning tros vara den växande LCHF-trenden, där kolhydrater byts ut mot feta och proteinrika produkter.
Som exempel nämner Arlaförsäljningen av Keso som ökade med nästan 20 procent under året. Försäljningen av feta mejeriprodukter fortsatte också att öka under året. Både vispgrädde och crème fraiche ökade med nästan 10 procent under 2012, meddelar Arla i ett pressmeddelande.
– Vi ser en tydlig försäljningsökning av de här produkterna och det beror bland annat på att många efterfrågar naturlig mat med högt proteininnehåll, exempelvis när de vill gå ner i vikt. Studier visar också att proteinrika produkter som exempelvis mjölk är väldigt bra vid återhämtning efter träning, Annika Strömberg, hälsoexpert på Arla.
/FoodMonitor

t20