MSC-märkning ska lyfta Findus torskförsäljning
Certifieringsorganisationen MSC har godkänt det norska torskfisket i Barents hav. Det har Findus tagit fasta på. Bolaget lanserar från och med denna vecka torskryggfilé från området.
”Konsumenterna har kommit tillbaka till torsken efter debatten om torsk och uthålligt fiske. Mer än 70 procent av konsumenterna tycker att det är tilltalande att fisken kommer från ett hållbart fiske, säger Thomas Thorfinn, produktchef för Fisk på konsumentmarknaden, Findus.
Den senaste tolvmånadersperioden har Findus försäljning av djupfryst torsk ökat med cirka 31 procent. Debatten om hållbart fiske i media har gynnat bolaget.
”Det är därför oerhört roligt att det norska torskfisket i Barents hav nu har blivit MSC certifierat”, säger Anna Roslund - Broekman kommunikations- och CSR ansvarig på Findus Sverige AB.
Findus har idag cirka 40 procent av den Svenska marknaden för djupfryst torsk. Bolaget räknar med att i år sälja 5.4 miljoner MSC-märkta förpackningar.
”Torsk och torskfilé är en av de mest uppskattade fiskprodukterna. Torskfilé står för 25 procent av alla djupfrysta fiskfiléer på den svenska konsumentmarknaden", säger Thomas Thorfinn.