Livsmedelsjättar satsar miljoner för att hindra GMO-lagstiftning
Som FoodMonitor berättat om tidigare kommer invånarna i Kalifornien att den 6 november rösta om en lagstiftning som kräver att GMO-innehållande livsmedel måste märkas ut. Men flera stora livsmedelsföretag uppskattar inte initiativet och satsar nu stora belopp för att stoppa lagstiftningen.
Enligt Huffington Post satsar genteknikjätten Monsanto hela $7,100,500 på att stoppa lagstiftningen. Även matjättar som Coca-Cola, Kraft Foods, och Nestlé satsar betydande belopp.
För lagstiftningen är företag som Nature’s Path och Lundberg. Men deras bidrag är små i jämförelse.
Många kändisar har visat sitt stöd för lagstiftningen, som går under beteckningen Proposition 37.
”Om det inte är något fel med GMO, varför då inte sätta ut det i innehållsförteckningen”, säger Dave Matthews.
Läs mer: Information om GMO på matförpackningen – ett rimligt krav?
/FoodMonitor
FoodMonitor-Fakta:
Så mycket satsar storbolagen för att stoppa lagstiftningen som kräver att GMO-innehållande livsmedel måste märkas ut (källa Huffington Post):
Monsanto - $7,100,500
DuPont - $4,900,000
Pepsi - $2,145,400
Bayer - $2,000,000
Dow - $2,000,000
BASF - $2,000,000
Syngenta - $2,000,000
Kraft Foods - $1,950,000
Coca-Cola - $1,455,500
Nestle - $1,315,600
General Mills - $1,135,000
ConAgra - $1,077,000
Kellogg’s - $790,000
Smithfield - $684,000
Företag som stöder lagstiftningen om att GMO-innehållande livsmedel måste märkas.
Mercola.com - $1,115,000
Nature’s Path - $610,000
Dr. Bronner’s - $369,000
Lundberg - $251,000
Udis/EarthBalance/Glutino - $102,000
Clif Bar- $100,000
Organic Valley - $100,000
Amy’s - $100,000
Annie’s - $50,000
Nutiva - $50,000
Frey Vineyards - $35,000
/FoodMonitor

t20