Märkning & Produktinformation
Nu finns MSC-certfierad östersjötorsk i frysdisken
– Valet av fisk gör skillnad. En tydlig märkning är ett villkor för konsumenterna ska kunna välja hållbar fisk. Vi vill vara världsledande på hållbar mat och vårt mål är att hela sortimentet av vildfångad fisk ska vara MSC -certifierat senast 2012, säger Anna Broekman (foto), kommunikationschef på Findus, som knappt ett decennium efter att forskarna larmade om det allvarliga läget för torsken nu lanserar den första MSC-märkta Östersjötorsken i frysdisken.
Nytt, krämigt, ekologiskt
Saltå Kvarn meddelar att man nu lanserar en röd och en vit ekologisk balsamicocreme från Modena i Italien. Båda med ett egenutvecklat helt naturligt förtjockningsmedel.
Basic istället för Euro Shopper
Ica fasar ut varumärket Euro Shopper från de svenska butikerna och bildar istället ett nytt varumärke för lågprisvaror - Ica Basic. Detta rapporterar Dagens Handel.
Better than botox?
Smoothieföretaget Froosh meddelar att man under september kommer att lansera nya etiketter med helt nya budskap som en del av ett nytt kommunikationskoncept. Snart kommer konsumenterna att mötas av djärva budskap som ”better than botox” och ”new improved you”.
Både KRAV – och ursprungsmärkt
För att det ska bli lättare att välja lokalt producerad KRAV-certifierad mat i butiken kan KRAV-anslutna företag välja att komplettera med en ursprungsmärkning. Nu börjar de första produkterna dyka upp i butik. Orust-Grönt är en av de allra första med märkningen, enligt KRAV.
Ekomjölk slår rekord
Under årets första fem månader ökade andelen ekologisk mjölk från 9,1 procent för helåret 2010 till 11,5 procent. Detta rapporterar Ekoweb.
Hårdare krav på KRAV-bönderna
Certifieringsorganisationen KRAV ska skruva upp antalet oanmälda kontroller bland sina anslutna Svenska bönder. Det har KRAVs styrelse beslutat.
Mer ekologisk barnmat
Den ökande ekologiska trenden gäller i högsta grad även för barnmat. Enligt Semper säger sju av tio småbarnsföräldrar att de vill köpa mer ekologisk barnmat. Därför satsar Semper nu på att bredda sitt ekologiska sortiment och lanserar serien Eco.
Bergendahls satsar på emv
Enligt Bergendahls nya inköpsdirektör Mats Sjödahl kommer företaget inom två-tre år satsa på att ha en emv-andel på 10 procent. Samtidigt ska det värnas om varumärkesleverantörerna.
McDonald´s lovar hållbar fisk
Världens största restaurangkedja McDonald´s lovar att från och med oktober enbart servera miljöcertifierad fisk vid sina 7 000 restauranger i 39 länder i Europa.
Svenskmärkning
av chark
– City Gross först ut
Butikskedjan City Gross går före igen. Denna gång gäller det svenskmärkning av charkuterivaror, i samarbete med branschorganisationen Svenskt Kött och LRF. Märkningen ska göra de Svenska bönderna mer konkurrenskraftiga.
Kampanj för tydligare märkning
– Det är skamligt och obegripligt att handel och industri så länge i praktiken dolt vad maten och drycken innehåller. Detta ställer till stora problem i konsumenternas vardag, inte minst för alla allergiker, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter. Detta i samband med att Sveriges Konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm startar kampanjen ”Större text tack” för att innehållsförteckningar och annan information ska vara läsbara.
Blåvitt kommer tillbaka
Vecka 19 kommer ett tiotal produkter att återlanseras under varumärket Blåvitt i begränsad upplaga i Coops butiker. Detta som ett resultat av en färsk undersökning som visar 98 procent av Coops medlemmar minns varumärket.
Hagfors kommun stoppar sitt
egna olagliga flaskvatten
Det kommunala vattenverket i Hagfors har under en längre tid producerat ett kolsyrat flaskvatten kallat Ullenvatten. Men nu stoppar kommunens egna miljö- och byggnämnd flaskan och hänvisar till en EU-förordning.
Konsumenter klagar på Cloettas låtsasblåbär
Godisbolaget Cloetta använder blåbärsarom istället för riktiga blåbär i sin Kexchoklad med blåbärssmak. Många konsumenter är upprörda och tycker att bolaget bedriver falsk marknadsföring. Det har Livsmedelsverket fått erfara.
Ny märkning för svensk chark
– Vi har länge tittat på att utforma en svenskmärkning av charkuterivaror och det är positivt att vi nu enats i detta gemensamma initiativ. Genom ”Märkeslyftet” gör vi det enklare för konsumenterna att göra medvetna val, säger Icas vd Kenneth Bengtsson i ett pressmeddelande.
Fairtrade passerade miljardgränsen
Fairtrade-märkta produkter i Sverige ökade med 18 procent under 2010 och uppgår för första gången till över en miljard kronor i konsumentvärde. ”Detta är framförallt goda nyheter för odlare och anställda i utvecklingsländer, som idag dessutom påverkas av de kraftigt stigande matpriserna världen över”, säger Morgan Zerne (foto), VD.
Många gillar närproducerat
En undersökning genomförd av Yougov visar att 54 procent av de svenska konsumenterna upplever att deras val i matbutiken påverkar miljön. Åtta av tio tycker att närproducerat klingar positivt.
Danskar gillar Fairtrade
Enligt Jyllands-Posten har försäljningen av Fairtrade-produkter ett rejält uppsving i Danmark. Hela 15 procent var ökningen 2010, detta medan utvecklingen i övrigt på marknaden stod stilla.
Nya ekologiska drycker
Kiviks Musteri meddelar att man nu lanserar EKO, ekologiska drycker i tre smakkombinationer som endast innehåller KRAV-godkända råvaror.
Mer ekomjölk till norrlänningarna
Under förra året ökade försäljningen av ekologiska produkter med 29 procent för Norrmejerier. Nu efterlyser föreningen fler ekologiska mjölkbönder.
Fler ställer om till KRAV
Igår presenterar KRAV sin marknadsrapport som ger en heltäckande bild av den ekologiska marknaden i Sverige under 2010. Bland annat ökade den totala försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt mat med cirka elva procent under 2010, enligt ett pressmeddelande från KRAV.
BioFach med Sverige i fokus
Enligt Nordic Organics Sweden är nordisk mat den nya gastronomiska trenden i Europa. Därför kommer det att vara speciellt fokus på just Ny Nordisk Mat när den nordiska regionen visar upp det bästa inom ekologi på världens största ekologiska mässa: BioFach i Nürnberg i februari.
Garant blir klimatsäkrat
Axfood ska klimatsäkra samtliga produkter inom varumärket Garant. Första produkterna blir schampo, balsam, tvål och hudkräm.
ICA märker sina etiska varor
Nu får ICA´s etiska varor etiketter med enhetlig design. Enligt ICA är detta ett steg i bolagets arbete för mänskliga rättigheter. Även varornas ursprung och vilken organisation som står bakom kommer att stå med (foto: ICA).
Klimatcertifierade grönsaker
Drygt 40 % av Findus grönsaker i dagligvaruhandeln är svenskodlade. Nu har Findus börjat införa klimatcertifiering på ett antal av de svenskodlade grönsakerna. Bakom klimatcertifieringen står Svenskt Sigill och Krav.
KRAV landar i Östersjön
”Nu kan konsumenterna äntligen köpa torsk från Östersjön som fångats på ett schysst sätt”, säger Bengt Larsson som varit yrkesfiskare i 20 år.
Den första fångsten av KRAV-godkänd Östersjötorsk ska enligt KRAV landas i Ronnebyhamn idag.
Årets ekologiska
fikon har landat
Saltå Kvarn lanserar nu årets skörd av soltorkade ekologiska fikon som just har kommit till Sverige. Företaget bidrar också med några tips och fakta om fikon – en av Sveriges stora vinterprimörer som kan användas till mer än de flesta känner till.
Här säljs den KRAV-märkta julskinkan
Ett nytt samarbete mellan KRAV-anslutna företag gör att nära fyra ton KRAV-märkt julskinka nu släpps direkt till marknaden.
”Det här är första gången som vi tillsammans med KRAV aktivt arbetat för att få ut mer äkta KRAV-julskinka till butikerna”, säger Thomas Östlund, VD för Svenskt Butikskött, som är en av de drivande aktörerna bakom samarbetet.
Marabou åkte på nöten i Marknadsdomstolen
Matjätten Kraft Foods som äger Marabou tyckte att godistillverkaren Mars Sverige efterapar M:et i deras "M chokladdragérade jordnötter" med M:en i M&M´s. Nu har Marknadsdomstolen avgjort dispyten. Kraft Foods förlorar och måste betala Mars rättegångskostnader på totalt 834 000 kronor.
Sida 4 av 5