Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Många tog kreditupplysning på konsument
– Ica Banken nekar lönekonto
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor. 
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Många tog kreditupplysning på konsument
– Ica Banken nekar lönekonto
Är det många personer och bolag som tar kreditupplysningar på dig? Då kan Ica Banken komma att neka dig ett vanligt lönekonto. Det står klart efter det att en konsument i dagarna anmält banken till Konsumentverket. Banken håller med om att deras eget agerande kan vara orättvist.
”Kreditupplysningen gav inget utslag på betalningsanmärkning, utan skälet till avslaget angav Ica banken vara att jag under senare tid haft många kreditförfrågningar”, skriver konsumenten i en anmälan till Konsumentverket som gäller oskäliga avtalsvillkor.
Enligt Ica Banken räknas en riskprognos ut för varje ny kund som vill öppna ett konto. Om det tas upprepade kreditupplysningar på kunden så påverkas riskprognosen. Blir prognosen för dålig så nekar banken kunden att få öppna ett lönekonto, även om det inte finns någon kredit kopplat till kontot.
– När man gör för många förfrågningar undrar man varför gör kunden så. Normalt sett så gör man kanske maximalt en kreditupplysning om året, säger en handläggare på Ica Banken.
– Om den här riskprognosen är väldigt hög säger systemet ifrån och vi kan inte bevilja.
Handläggaren håller med om att systemet kan vara orättvist.
– Ja, det kan jag nog hålla med om, säger denne.
/FoodMonitor
{/akeebasubs}