Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Nytt slarv med kycklingrätt hos Gooh
– allergiker åter i farozonen
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor. 
kopplus
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Nytt slarv med kycklingrätt hos Gooh
– allergiker åter i farozonen
Nu har det hänt igen. Färdigmattillverkaren Gooh i Stockholm har felmärkt produkter. Även denna gång gäller slarvet produkten ”Säsongens kyckling” blivit felmärkt med etiketten för ”Kycklingfilé med rosmarindoftande pasta”. Nu ryter butikskedjan Coop, som är av Gooh:s viktigaste kunder, till.
– Det här är olyckligt och drabbar såväl kunderna som Coop. Nu vill vi se tydliga åtgärder så att detta inte händer igen och har ställt krav på orsaksanalys, åtgärdsplan, uppföljning samt verifiering, säger Anna-Lena Dahlberg, kvalitetschef, Coop.
Gooh har i dagarna återkallat drabbade förpackningar med ”Kycklingfilé med rosmarindoftande pasta” som har bäst före datum 23-09-2013.
Gooh påstår i ett mejl till Livsmedelsverket, och bolagets till kunder inom dagligvaruhandeln, att högst 200 förpackningar drabbats. Hela produktionsbatchen omfattar emellertid enligt uppgift 3 492 förpackningar.
Att enbart ett par hundra förpackningar drabbats beror enligt Gooh på att ”det är produkter som blivit feltryckta inom ett intervall om 4 minuter”.
Samtidigt framgår det i mejlet till Livsmedelsverket att Gooh är osäkra på den exakta hastigheten i sin produktionslinje.
Eftersom det finns selleri i den felmärkta produkten så riskerar allergiker att lida skada.
Enligt Livsmedelsverket kan allergi mot selleri yttra sig som klåda i munnen, nässelutslag, svullnader, och andningsbesvär.
Enligt myndigheten har även allvarliga anafylaktiska reaktioner orsakade av selleri rapporterats.
Det är inte första gången Gooh slarvat med kycklingrätter.
I början av juli larmade en konsument om att ”Säsongens kyckling” då också blivit felmärkt med etiketten för ”Kycklingfilé med rosmarindoftande pasta”.
Gooh lovade att se över sina rutiner för att förhindra att något likande händer igen.
Hos Gooh har man idag inte tid att förklara varför man åter felmärkt kycklingrätter.
– Vi håller på med mycket som är ganska viktigt. Jag har inte tid, säger Jonas Regnér, vd i Gooh AB, som ägs av Lantmännen.
Livsmedelsverket har inlett en utredning av det inträffade och har begärt att Gooh i detalj beskriver vad som hänt. Myndigheten överväger att skicka ut ett internationellt livsmedelslarm, ett RASFF.
”Det blir säkert ett RASFF då det rör sig om en odeklarerad allergen”, skriver myndigheten i ett mejl till Lantmännen som äger Gooh AB.
HÅKAN FRISELL
FoodMonitor-Fakta:
Gooh AB är ett samarbete mellan Lantmännen och Operakällaren. Gooh AB omsatte enligt det senaste rapporterade bokslutet cirka 63 miljoner kronor och har 36 anställda.
{/akeebasubs}