Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
{akeebasubs !*}
Konsument: Olivolja på Lidl gjorde mig kraftigt yr och illamående
Det här är en plusartikel. Prenumerera på plus i 6 månader eller ett år. Med plus får du obegränsad tillgång till FoodMonitor.
Prenumerera här!
Är du redan prenumerant behöver du bara logga in för att läsa artikeln. 
{/akeebasubs}
{akeebasubs *}
Konsument: Olivolja på Lidl gjorde mig kraftigt yr och illamående
En konsument har anmält till Livsmedelsverket att denne fått besvär efter att ha konsumerat produkten ”spansk extra jungfruolja” av märket Primadonna. Oljan köptes in i butikskedjan Lidl:s butik i Jönköping. Lidl meddelar att man utreder saken och ska be sin leverantör testa oljan.
Konsumenten berättar att denne bland annat åt cirka 60 gram av oljan eftermiddagen söndagen den 3 september.
”Måndag morgon vaknade jag med symptom i form av kraftig yrsel och illamående”, skriver konsumenten till myndigheten. Symptomen var borta på eftermiddagen.
Konsumenten misstänkte att olivoljan kunde vara orsaken och för att testa det intog denne ytterligare cirka 30 gram till maten under måndagseftermiddagen. Dagen efter vaknade konsumenten med lättare yrsel och illamående. Därefter tog konsumenten kontakt med både Lidl och Livsmedelsverket.
– Vi har fått in ett ärende på det tema du nämner. Vi har inte fått in några andra liknande aktuella klagomål på denna produkt, säger Therése Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl Sverige KB.
– Det är självklart alltid mycket tråkigt och beklagligt när en kund har en negativ upplevelse av våra produkter och vi tar det på största allvar. Därför klassas alltid denna typ av klagomål/återkoppling alltid som högprioriterade och vi tar genast itu med att via leverantör undersöka produkten och testa den.
/FoodMonitor
{/akeebasubs}