Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
bDSC_0887
Anmälan: konsument som är överkänslig mot kött blev illamående på Burger King i Mjölby
En konsument som är vegan och överkänslig mot kött beställde en vegansk hamburgare på en restaurang i Mjölby som tillhör hamburgerjätten Burger King, men fick en hamburgare gjord på kött – och blev illamående och spydde. En anhörig till konsumenten har i dagarna anmält det inträffade till Konsumentverket. Bolaget beklagar händelsen.
“Min make och jag var på genomresa i Mjölby. Vi skulle äta mat på Burger King. Innan vi beställer via deras digitala pekskärm så går min make (som är vegan och överkänslig mot kött) och frågar en i personalen om bara någon av Green-burgarna är vegansk eller alla, var på hon svarar att alla är veganska. Då beställer vi det via den digitala pekskärmen. Det är inga följdval kopplade till burgaren förutom om man vill ha extra av något. Vi får maten och vi äter den. Jag påpekar för min man att det är bacon på hans burgare. Han plockar bort det med tanken om att de råkat göra en miss med bara det eftersom det var ett svart kryss på baconsymbolen på kartongen. Eftersom många veganska alternativ smakar likt kött märkte han inte av förrän när han var klar med maten och började må dåligt”, skriver den anhöriga i anmälan.
”Vi pratade med biträdande restaurangchef och visade hur vi gjorde beställningen på skärmen och visade kvittot, men han misstrodde oss och ifrågasatte oss. Han sa att kvittot inte visar att det är en Rebel-burgare utan vanligt kött. Min make blev tvungen att springa in på toaletten för att spy upp allt i 15 minuter. När jag sen bad om kompensation genom återbetalning går biträdande restaurangchef motvilligt med på att ge pengarna tillbaka för min makes måltid. Jag får 100 kronor i kontanter trots att hans måltid kostade 105 kronor för att biträdande restaurangchef vägrade göra en digital kompensation och ge mig pengarna tillbaka på mitt bankkort som jag betalt med. Han avslutar med att det egentligen är vårt ansvar som konsumenter. Jag svarade att det är deras ansvar att deras digitala pekskärm fungerar som den ska och att de ger rätt information eftersom det här är en allvarlig hälsofara.”
Burger King beklagar det inträffade.
"Gästen har tyvärr fått fel burgare på grund av ett misstag i driften och inte i kiosken. Vi beklagar verkligen detta misstag och att kommunikationen samt ursäkten på plats inte varit tillfredställande. I de fall en gäst av misstag blir serverad fel burgare så ska vi alltid be om ursäkt för misstaget och erbjuda en ny burgare eller pengarna tillbaka. Efter att vi fått kännedom om ärendet så har vi varit i kontakt med den aktuella restaurangen för att säkerställa att alla våra rutiner följs", skriver Daniel Schröder marknadschef på Burger King Sweden & Denmark, i ett mejl till FoodMonitor.
HÅKAN FRISELL
Bilden: inte den aktuella restaurangen. Foto: FoodMonitor.