Portfolio (tillfälligt öppen för alla besökare)
Konsument anmäler Foodora för utebliven leverans från Lilis burger & pizza
En konsument har i dagarna anmält till Konsumentverket att denne beställt och betalat för mat från restaurangen Lilis burger & pizza i Uppsala men att maten aldrig kom. Beställningen gjordes enligt uppgift via budbolaget Foodoras app. Konsumenten säger att denne inte får någon hjälp från Foodora att få ny leverans eller pengarna tillbaka.
“Gjorde en matbeställning från Lilis burger pizza i Uppsala, via Foodoras app. De levererade aldrig min beställning, utan skyllde på att porten var låst och de inte kom in. Den har inte varit låst på alla år jag bott i min lägenhet. Har haft kontakt med Foodora och velat ha min beställning utkörd igen, alternativt pengarna tillbaka. Detta utan resultat. Jag känner mig lurad på mina pengar, eftersom jag inte mottagit något av det jag beställt. ... Jag har ringt till Lilis burger & pizza, men de hänvisade till Foodora. Foodora ville inte hjälpa mig. Satt och väntade i 1 timme på svar i deras livechatt, för att få svaret att de inte kunde hjälpa mig och ärendet var avslutat”, skriver konsumenten i anmälan.
Så här skriver Foodora i ett mejl till FoodMonitor om ärendet:
"Ingen betalning genomförs om inte en verifiering av slutförd leverans har skett. Kunden får omedelbart information om att beställningen är avbruten. Vid beställningen säkerställs det att finns pengar på kontot. Beloppet av orderns värde reserveras enligt de svenska riktlinjer som finns. Reservationen släpps automatiskt efter en period om något oförutsett har hänt - vilket även kunden får information om. Om reservationen dröjer sig kvar, bör kunden kontakta sin bank, då det tyvärr är utanför vår kontroll."
/FoodMonitor