Dom: Livsmedelsverket satte Hedmans Delikatesser AB i fel erfarenhetsklass och begick fel i kontrollrapport
Förra året satte Livsmedelsverket charkbolaget Hedmans Delikatesser AB i Strömsund i erfarenhetsklass B vilket kraftigt ökade den årliga kontrollavgiften. Sedan gjorde Livsmedelsverket fel i en kontrollrapport. Efter det att bolaget överklagade medgav myndigheten fel i båda fallen. I dagarna kom domen i Förvaltningsrätten i Uppsala. Hedmans Delikatesser AB får rätt.
– Man känner sig glad, säger ombudet Per Nilsson på Profox i Ishult Villan i Kristdala.
– I det här fallet så har Livsmedelsverket egentligen bara tagit och bestämt sig för hur det ska vara och sedan lyssnar de inte över huvud taget. Det går inte att föra en dialog.
Hur ska andra företag som är i samma situation som Hedmans tänka?
– Man behöver ha hjälp. Samtidigt måste man ha hjälp av människor som kan. Kan man inte livsmedelslagstiftningen så har man inte en chans, säger Per Nilsson.
Så här skriver förvaltningsrätten i sin dom: ”Förvaltningsrätten bifaller överklagandet, upphäver det överklagade beslutet och lämnar över handlingarna i målet till Livsmedelsverket för att fastställa den årliga avgiften för år 2019 avseende livsmedelskontroll för Hedmans Delikatesser AB”
Det var i juni förra året som Livsmedelsverket beslutade att Hedmans Delikatesser AB skulle betala en avgift på 19 600 kronor för 16 kontrolltimmar för det året på det bolaget.
Men Hedmans Delikatesser AB överklagade och påpekade att Livsmedelsverket felaktigt av någon anledning placerat anläggningen i erfarenhetsklass B när man tidigare varit i erfarenhetsklass A med hälften så mycket kontrolltid.
I ett yttrande medger Livsmedelsverket, enligt domstolen, ”att verket ska beräkna den årliga avgiften för bolaget för år 2019 utifrån erfarenhetsklass A.”
Livsmedelsverket medger också att man gjort fel kontrollrapporter efter det att man påstått sig upptäckt avvikelser på bolagets anläggning.
”Några av avvikelserna bedöms vara felaktigt satta och några av avvikelserna som framgår av kontrollrapporterna kräver att inspektören efterfrågar mer information innan det står klart att en avvikelse finns. Eftersom det inte har gjorts går det inte att bedöma om företaget haft avvikelser i den utsträckning som framgår av kontrollrapporten. Företaget borde därför ha kvarstått i erfarenhetsklass A i beslutet om årlig avgift för år 2019”, skriver domstolen att Livsmedelsverket uppgett.
”Förvaltningsrätten ser inte skäl att göra någon annan bedömning. Överklagandet ska därför bifallas och handlingarna i målet lämnat över till Livsmedelsverket för att fastställa den årliga avgiften för år 2019 avseende livsmedelskontroll för Hedmans Delikatesser AB.”