Står nätverket MilDigitalGroup under främmande makts inflytande?
ANALYS Som FoodMonitor berättat om tidigare så har nätverket vi kallar MilDigitalGroup skickat ut ”erbjudanden” som ser precis ut som fakturor till hundratusentals intet ont anande svenskar. På det har man omsatt miljontals kronor. Samtidigt har nätverket använt hatsajter för att systematiskt angripa en av Sveriges största medlemsorganisationer, journalister och olika myndigheter. Nyligen passerade hatsajterna en gräns – man angrep en chefredaktörs familj. Vi har också sett att nätverket åker till konflikthärdar som Syrien, och man söker samarbete med diplomater. Männen bakom nätverket har många domar, inklusive fängelsestraff, mot sig. Går nätverket MilDigitalGroup främmande makts ärenden? FoodMonitor har fått frågor om det. Idag berättar vi en del om vad vi vet och drar en del slutsatser.
Jag tror också det kan vara skönt för de offer som nätverket utsatt för övergrepp att veta att det inte är frågan om normala bolag eller sajter utan att det alltså finns personer bakom som tidigare begått allvarliga brott och som dömts och suttit på anstalt. Vi går här igenom flera av dessa domar.
Vi har tidigare gjort bedömningen att nätverket nog bara består av en blandning av yrkeskriminella och småkriminella som känt varandra sedan barnsben och som hittat ett segment där de kan tjäna pengar. Men de senaste åren har nätverket systematiskt angripit bland andra Hyresgästföreningen med över en halv miljon medlemmar, Konsumentverket, Skatteverket, Reklamombudsmannen, Högsta Domstolen, Svea Hovrätt, en tingsrätt, en förvaltningsrätt, och journalister och tidningar på ett så extremt och utstuderat sätt att vi misstänker att något annat också kan ligga bakom. Jag återkommer till det.
Vi definierar i dagsläget nätverket MilDigitalGroup som huvudsakligen beståendes av de fem aktiebolagen Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Svensk Djurassistans AB, Hyresgästkassan AB, Utrikesgruppen AB, och Digital Assistans i Sverige AB med tillhörande sajter och hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se och konsumentenheten.se.
Nätverket äger även många andra sajter som används i olika ändamål som bland annat guldsson.se där man tycks utge sig för att vara guldhandlare och sajten travelconsent.org där man verkar vilja ta betalt för att hantera intyg till barn. Det är i sig skrämmande.
ANGREPPET PÅ SVENSKA KONSUMENTER
Jag börjar med att gå igenom en del av de skador som jag anser nätverket MilDigitalGroup åsamkat svenska konsumenter.
Det hela startade så vitt vi vet idag med att en man, numer enligt uppgift avliden, för några decennier sedan flyttade från området där nuvarande Montenegro ligger till Sverige. Låt oss kalla honom för ”mannen från Montenegro”. Han har enligt uppgift bland annat kopplats till Adresstjänst Sverige AB som enligt flera bedömare lurat många svenska konsumenter.
Så här skriver Patent- och marknadsdomstolen i Stockholms tingsrätt i ett domslut 2017-04-17 om det bolaget:
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/mal-domar-och-forelagganden/domar/domar-2017/dom-mot-adresstjanst-sverige-ab/
Enligt en uppgift drog det bolaget in stora belopp. Vi vet inte exakt hur mycket. Men tiotals miljoner kronor har nämnts i vissa sammanhang.
Det var tack vare flera kompetenta handläggare på Konsumentverket som Adresstjänst Sverige AB kunde stoppas.
Det finns vissa uppgifter som kopplar ”mannen från Montenegro” till en viss extrem ”organisation” som tidigare var aktiv i Serbien. Det finns en obekräftad uppgift om att Serbisk polis tidigare varnat svensk polis för att den ”organisationen” var på väg att genomföra ett visst ”projekt” i Sverige.
Det finns också en uppgift om att en person kopplad till detta tidigare kan ha spanat på Hyresgästföreningens kontor i Stockholm.
Söner till ”mannen från Montenegro” finns nu i MilDigitalGroup.
Nätverket MilDigitalgroup fortsatte efter nederlaget mot Konsumentverket att skicka ”erbjudanden” som ser ut precis som fakturor genom att använda bolagen Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, Svensk Djurassistans AB och Hyresgästkassan AB. Återigen drabbades hundratusentals svenskar. Inte minst invandrare, åldringar och svaga grupper i samhället tycks ha varit nätverkets måltavlor.
Det finns för närvarande totalt 79 anmälningar mot Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB som kommit in till Konsumentverket, totalt 18 anmälningar mot Svensk Djurassistans AB och 3 anmälningar mot Hyresgästkassan AB i år. Detta enligt uppgifter från Konsumentverket. Det relativt låga antalet anmälningar mot Hyresgästkassan AB i år beror sannolikt på att tidningen Hem & Hyra genom avslöjande artiklar snabbt och effektivt larmade allmänheten och därigenom satte stopp för nätverkets tilltag. Det ska Hyresgästföreningens medlemmar vara tacksamma över.
Flera myndigheter har drivit ärenden mot bolagen i nätverket, däribland Skatteverket och Konsumentverket. Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB åkte nyligen på en skattesmäll eftersom man inte brydde sig om att hantera moms. FoodMonitor har tidigare publicerat artiklar om det.
LÄS OCKSÅ: Därför riktar Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller i skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB hat mot Skatteverket och förvaltningsrätten
HAT OCH PÅVERKAN RIKTAD MOT HYRESGÄSTFÖRENINGEN OCH HANDLÄGGARE PÅ MYNDIGHETER
MilDigitalGroup har enligt vår granskning med hjälp av hatsajterna kritikverket.org, tillsynsenheten.se och konsumentenheten.se systematiskt och under en längre tid riktat hat och därigenom otillbörlig påverkan mot Hyresgästföreningen och handläggare på flera viktiga myndigheter. Offren beskrivs systematiskt av hatsajterna som bland annat rasister, kommunister och invandrarhatare. Bilder på handläggare och deras hemadresser har lagts ut. Förfalskade bilder har lagts ut för att ytterligare kränka offer. Hatsajterna har till och med lagt ut hat mot anhöriga och bekanta till handläggarna. I samband med att hat lagts ut på hatsajterna ska hotfulla mejl ha skickats ut av nätverket.
Det är uppenbart att namnen på hatsajterna ska påminna om riktiga myndigheter och på så sätt lura delar av allmänheten.
Hyresgästföreningen
I skottgluggen för nätverkets angrepp tycks främst Hyresgästföreningen ligga. I vår granskning har vi sett att nätverket publicerat ett omfattande hat mot Hyresgästföreningen Att Hyresgästföreningen är en måltavla är något förvånande men också oroande. Speciellt om det är en medveten påverkanskampanj med utländska rötter det är frågan om.
”Hyresgästföreningen är en kommunistisk sjukdom”, skriver en av hatsajterna.
Vi har till med sett att nätverket tycks ha försökt ”utreda” Hyresgästföreningen genom att låtsas vara handläggare.
Domstolar
Högsta Domstolen – 4 justitieråd och en handläggare har utsatts för nätverkets hat och påverkan. I ett bildkollage om handläggaren riktar, som det ser ut, hatsajten kritikverket.org ett automatvapen mot loggor på Högsta Domstolen, Migrationsverket, Förvaltningsrätten i Stockholm, turkiska flaggan och Kurdistans flagga.
LÄS OCKSÅ: Hatsajten kritikverket.org publicerar hat mot en justitiesekreterare och fyra justitieråd på Högsta Domstolen – och en domare på förvaltningsrätten
Svea Hovrätt – 11 domare har utsatts.
”kORRUpt KOmMUnist. MYCKET KORRUPT OCH INVANDRAR FIENTLIG TJÄNSTEMÄN. UT MED HENNE … (FoodMonitor har utelämnat namnet) – SVEA HOVRÄTT”, skriver en av hatsajterna om ett hovrättsråd.
”Hovrättsrådet … (FoodMonitor har utelämnat namnet) är korrupt och elak mot invandrare men även mot svenskar. Riktig kommunist”, skriver man om ett annat hovrättsråd.
Stockholms tingsrätt – en person har utsatts.
”FARLIG OCH KORRUPT KOMMUNIST”, skriver en av hatsajterna om den personen.
Förvaltningsrätten i Stockholm – en handläggare har utsatts.
Myndigheter
Konsumentverket – 31 handläggare har utsatts.
”En korrupt liten kommunist”, skriver en av hatsajterna bland annat om en av dessa handläggare.
Skatteverket – 2 handläggare har utsatts.
LÄS OCKSÅ: Därför riktar Maximilian Karl Kristian Folkesson Müller i skandalbolaget Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB hat mot Skatteverket och förvaltningsrätten
Organisationer
Reklamombudsmannen – 7 anställda har utsatts.
”Reklamombudsmannen vilseleder företagare och skrämmer företagare till att betala pengar”, skriver en av hatsajterna.
Journalister
Tidningen Hem & Hyra – 5 journalister har utsatts.
Tidigare denna månad gav en av hatsajterna till och med sig på chefredaktören Susanna Skarrie och hennes barn. Detta efter det att tidningen avslöjat att skandalbolaget Hyresgästkassan AB var igång igen.
”Bild på Susanna Skarrie har ni här, hon som hatar alla invandrare och lurar hyresgäster på pengar”, skriver en av hatsajterna om chefredaktören och publicerar samtidigt en bild på henne.
Efter det att tidningen Aftonbladet publicerat en artikel om hatsajtens angrepp på chefredaktören så skriver hatsajten så här:
”Lögnaren Susanna Skarrie gråter nu ut i Aftonbladet efter att ha blivit avslöjad här på Kritikverket för sin rasism och kommunism.”
Hatsajten skriver också detta om chefredaktören:
”Korrupt kommunist som lurar alla hyresgäster. Kommunist socialist.”
LÄS OCKSÅ: Hatsajten Kritikverket ger sig på chefredaktörs familj
Mitt i Stockholm – en journalist har utsatts.
Expressen – en journalist har utsatts.
FoodMonitor – en journalist har utsatts. Det började efter vi avslöjade oegentligheter med skandalbolaget Svensk Djurassistans AB.
LÄS OCKSÅ: Konsumenter anmäler Svensk Djurassistans AB och www.hundassistansen.se till Konsumentverket
LÄS OCKSÅ: Oroande att hatsajter med kommersiella motiv försöker påverka domare och andra myndighetspersoner
I dagarna har nätverket, som det verkar, startat sajten informationsombudsmannen.se för att ”fälla” journalister. Bland de första att ta emot det hatet och den påverkan var Hem & Hyra och en journalist på tidningen Expressen. Det är osannolikt att nätverket stannar vid det.
Företag
Det finns flera företag som drabbats av nätverkets hatpåverkan. Anledningarna till detta verkar variera. Det kan vara så att företagen haft någon slags koppling till handläggare, domare eller journalister som granskat nätverket. Det kan möjligen också vara företag som MilDigitalGroup ser som konkurrenter eller kanske bara ogillar. Kanske tanken är att det ska mynna ut i någon slags beskyddarverksamhet?
POLISANMÄLNINGARNA
FoodMonitor har uppgifter om att ett antal polisanmälningar gjorts mot nätverket. Men trots den volymen har vi ännu inte sett några åtal. Det är mindre bra. Hem & Hyra uppger att man nyligen kontaktat polisens hat- och demokratibrottsgrupp. Det är bra och kanske en framkomlig väg.
DOMARNA MOT PERSONER BAKOM MILDIGITAL GROUP
Domarna mot personer bakom MilDigitalGroup är många. Flera av dessa är intressanta. Inte minst brottsdomarna. Vi går igenom några. Vi kallar för enkelhetens skull männen för M1 till M4.
Vi börjar med mannen M1.
Här är några av alla de domar han dragit på sig:
Svea Hovrätt.
Dom 2012.
Saken: förberedelse till grov stöld.
Hovrätten fastställde Södertörns tingsrätts tidigare dom om förberedelse till grov stöld som gav påföljden fängelse i 4 månader.
Det här handlade målet om (källa: Svea Hovrätt):
”Natten till den 9 februari 2012 observerade polismännen … och … en skåpbil, en Volkswagen Caddy, som svängde in mot parkeringen vid Länna Sport på Länna handelsplats i Huddinge. Då bilden hade falska registreringsskyltar, vilka visade sig vara ditsatta med buntband, stoppades den. Vid kontrollen påträffades ... (M1) på passagerarsätet och … (en kvinna) vars mamma var registrerad som ägare av bilen, samt … (en annan man) i bilens lastutrymme. … I lastutrymmet anträffades en kniv, en slägga, tre balaklavor, tre Big Bag-säckar, tre pannlampor och en tång. Vidare fanns två par arbetshandskar och ett tidtagarur i främre delen av bilen. Vid kroppsvisitationen av … (den andra mannen) påträffades ytterligare ett par arbetshandskar”, skriver tingsrätten i sin dom.
Detta och flera andra besvärande omständigheter gjorde att ... (M1) då dömdes till fängelse.
Svea Hovrätt.
Dom 2007.
Saken: grov mordbrand med mera.
Hovrättens domslut:
”Hovrätten ändrar tingsrättens domslut på så sätt att hovrätten a) dömer ... (M1) för egenmäktigt förfarande, grovt bedrägeri medelst urkundsförfalskning och brukande av falsk urkund, försök till grovt bedrägeri, urkundsförfalskning, brukande av falsk urkund, b) bestämmer påföljden till fängelse 1 år …”
Svea Hovrätt.
Dom 2010.
Saken: grov stöld.
Bland annat det här skriver hovrätten i sitt domslut om M1:
”a) Åtalet för grov stöld ogillas.
”b) Påföljden för den övriga brottsligheten bestäms till fängelse 2 månader.”
Motparter i målet var en privatperson, Vingåkers Factory Outlet och Volvia Försäkringar.
Svea Hovrätt.
Dom 2007.
Saken: grov urkundsförfalskning.
Tingsrättens dom upprätthölls med visst tillägg.
(Vi saknar i dagsläget tingsrättens dom /red)
M1 har enligt uppgift flera gånger dömts för olovlig körning.
Attunda tingsrätt.
Dom 2014.
Saken: snatteri.
Tingsrätten dömer till dagsböter 110 å 50 kronor.
Skadestånd: ... (M1) ska utge skadestånd till Storbutiken i Arlandastad AB med 896 kronor.
M1 har enligt polisen även förhörts i samband med utredningen om det berömda stora helikopterrånet. Han var då inte misstänkt för brott. Men en bil han färdades i och innehållet i den fångade polisen intresse.
Mannen M2.
Svea Hovrätt.
Dom 2011.
Saken: stöld.
Hovrätten fastställer tingsrättens dom. Tingsrätten dömde tidigare M2 till fängelse i 3 månader och att han skulle betala skadestånd till Lidingö kommun på 4 000 kronor.
M2 har enligt uppgift även varit intagen på kriminalvårdsanstalten Tidaholm våren 2008.
Mannen M3.
Det finns minst en dom mot mannen M3.
I en dom i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholms tingsrätt i januari i år står det bland annat så här:
-
Patent- och marknadsdomstolen beslutar, vid vite på 100 000 kronor för ett vart av nedanstående beslut, att
– förbjuda … (M3) att vid marknadsföring av resetjänster via webbplatser på internet använda sig av namnen utrikeskansliet, utrikesassistansen eller väsentligen liknande namn som ger konsumenten intryck av att det är en myndighet, Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet som tillhandahåller webbplatserna och tjänsterna …”
– ålägga … (M3) att i direkt anslutning till marknadsföring och innan beställning av tjänst gjorts av resetjänster via webbplatser på internet informera om priset på tjänsterna,
– ålägga … (M3) att vid marknadsföring av resetjänster via webbplatser på internet lämna korrekt, klar och begriplig information om konsumentens rätt att ångra avtal såvitt avser
-
a) hur ångerfristen beräknas, när den startar och slutar
-
b) att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätt och var detta formulär finns.
Informationen ska dels lämnas innan avtal ingås med hjälp av kommunikationsmedlet, det vill säga på webbplatsen i direkt anslutning till beställningsformuläret,
dels inom rimlig tid efter det att avtal ingåtts, i läsbar och varaktig form om inte informationen redan getts i sådan form och
– ålägga … (M3) att i direkt anslutning till marknadsföring via webbplatser på internet av resetjänsten föräldramedgivande och innan beställning av tjänsten gjorts, lämna klar och tydlig information om det är konsumentens ansvar att undersöka dels om ett föräldramedgivande krävs dit konsumenten ska resa, dels om det marknadsförda föräldramedgivandet är giltigt i det aktuella landet.
Mannen M4.
Det finns åtminstone två domar mot mannen vi kallar M4 i tingsrätten som han drivit ända till Högsta Domstolen och förlorat.
Här är domarna i Patent- och marknadsdomstolen i Stockholms tingsrätt:
Första domen 2018.
I domslutet står det bland annat detta:
”1. Patent- och marknadsdomstolen förbjuder … (M4), vid vite om 250 000 kronor, att vid marknadsföring av tjänster som avser juridisk rådgivning, konsumentrådgivning och konsumentvägledning eller liknande tjänster, via webbplatser på internet, på sätt som skett enligt bilaga 1-7, eller på liknande sätt, använda sig av sökord på Google, layout, formuleringar och begrepp som sammantaget ger konsumenten intryck av att det är en myndighet som tillhandahåller tjänsten.”
”5. … (M4) ska ersätta Konsumentombudsmannen för rättegångskostnader med 80 181 kronor jämte ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635) från dagen för denna dom till dess betalning sker.”
Andra domen 2018.
I det domslutet står det bland annat detta:
”… (M4) förpliktas att till staten betala 200 000 kronor i vite.”
SÖNER TILL ”MANNEN FRÅN MONTENEGRO”
Två söner till mannen från Montenegro är alltså med och driver nätverket MilDigitalGroup. Det gör man, enligt deras egen uppgift till Bolagsverket, bland annat från en villa i ett finare område Segeltorp utanför Stockholm. Männen är enligt uppgift, liksom flera andra i nätverket, skrivna hos anhöriga. Detta sannolikt för att inte enkelt kunna lokaliseras. Den aktuella villan tycks tjäna som postlåda och ”fin” adress som kan användas i olika sammanhang. Man kan fråga sig om man också använder villan för att vilseleda konsumenter att tro att verksamheten i nätverket är legitim?
Sönerna är enligt uppgift skolkamrater och barndomskamrater med andra personer i nätverket.
Nätverket MilDigitalGroup tycks framför allt använda sökmotorn Google i kombination med hat på sina hatsajter för att påverka handläggare, domare, journalister och andra. Man köper enligt uppgift annonser av Google och använder speciella koder som Google tillhandhåller genom sina tjänster för att nå högt upp i Googles sökresultat. Utöver det skapar nätverket genom sitt utstuderade hat nog även ett genuint intresse vilket påverkar sökresultaten.
Konsekvensen blir att nätverket snabbt får upp sina hatsidor om enskilda personer högst upp eller relativt högt upp på Google.
Det åsamkar stor skada. För om anhöriga, vänner och bekanta, affärskontakter, myndigheter, banker, potentiella affärskontakter eller potentiella arbetsgivare till offren söker på deras namn syns hatsajternas hat direkt. Det kan ha en mycket negativ påverkan
En del offer kanske enkelt kan skaka av sig detta. Men många lever nog med en klump i magen. Man kan bara spekulera i vad det har haft för konsekvenser för deras relationer med anhöriga och andra människor.
Detta är också vad nätverket verkar vilja. De har makten att lägga till och ta bort uppgifter som de vill. Det ger dem makt att påverka handläggare, domare och journalister. Det är mycket korrosivt och ett direkt hot mot vår demokrati. Vi har hört från handläggare på viktiga myndigheter som nu pratar om obehag inför att granska nätverket.
En annan uppenbar fara med nätverkets upplägg är det kan användas som en beskyddarverksamhet. Kanske det redan har hänt att nätverket föreslagit en handläggare på en myndighet eller anställd på ett företag att om denne gör som de vill så tar de bort dennes namn från hatsajterna?
Det är viktigt att komma ihåg att personer bakom nätverket tillbringat tid i fängelse. De har suttit många timmar i förhör hos polisen och i förhandlingar i domstolar och det har sannolikt skadat dem djupt på det personliga planet.
Under fängelsetiden har de kanske lärt sig från andra intagna hur man med officiella register hos olika myndigheter trakasserar offer. Det är så enkelt som att ringa till Folkbokföringen och få reda på vilka offrens anhöriga är och sedan kan även de trakasseras.
Det finns en del som tyder på att ligger till så med vissa av personerna i MilDigitalGroup. Det kan också göra dem påverkbara för andra krafter som har Sveriges demokrati som måltavla.
GULDSSON.SE
Det är intressant att MilDigitalGroup nyligen startade verksamheten och sajten guldsson.se där man utger sig för att vara guldhandlare. Tanken verkar vara att bolaget ska köpa och sälja guld. Man kan fråga sig om detta är ett sätt som nätverket använder sig av för att tvätta pengar?